23 Mac 2007

Hentak aku sket

Scene 1
Apek yang sedang minum teh beritahu kawannya "...Kita hidup mesti mau senang bukan mau kaya..."

Scene 2
Aku chatting dengan kawan adik junior SMAPL pasal kerjaya lawyer yang biasanya orang kata kaya tapi sebenarnya tak. Usaha kena lebih baru dapat lebih. Then dia tanya aku, "...dr segi akhiratnye cmne..."


Scene 3
Aku sedang bersolat isyak di surau dekat balai polis sementara tunggu hujan reda. Imam baca " ...Maka bacalah kamu bahagian tertentu daripada al-Quran yang mana memudahkanmu (pada waktu sibuk)..."

*********************

Pangggg! Seolah-olah macam kena pelempang plak. Tau-tau je yang aku ni dah tak sempat baca quran sebab sibuk dengan kerja. Aaahh kerja bukannya alasan.

Apa? Aku kerja untuk kaya? Sebab itu aku sanggup pulang lewat? Masa sebahagian besar diperuntukkan untuk kepuasan diri? Aahh kaya kat dunia yang aku mahu? Apa plak yang aku peruntukkan untuk akhirat?

Dengan ketiga-tiga scene yang berlaku dalam tempoh 24 jam itu, aku tersentak lagi. Tak abis-abis tersentak. Nak kena hentak je aku ni. Tak hentak je lupa. Woii bangunla! Apa ni?

Tengok tu, apek pun pandai. Dia kata hidup kena senang. Maksud dia tak tau la senang camana. Teringat ayah pernah kata tentang kejayaan. Bukan 24A1 macam budak India tu temberang. Bukan dengan segulung ijazah. Dan bukan juga dengan kekayaan melimpah. Sebab kejayaan semestinya di akhirat (maknanya ilmu agama yang dipraktiskan). Itu definisi ayah. Barulah hidup tu senang.

Nak hidup senang bukan senang. Kena diri tu tenang. Nak tenang, kena baca quran selalu, ikut kesenangan kita. Yang penting jangan ditinggalkan. Sepotong ayat pun takpe. Akhirnya... paham la kan akhirnya apa jadi. Haah, betul tu!

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular