header-photo

Berubah dari dalam


Memang sengaja aku letakkan gambar Inneke Koesherawati (Ibu Arini dalam Mutiara Hati) dalam entry aku sebelum ni. Sebabnya ialah untuk aku ceritakan dalam entry kali ini.

Dia ni dulu seorang pelakon yang digelar sebagai simbol seks di Indonesia. Tapi selepas satu ketika (2001), dia mula berubah. Perubahan sangat ketara sampaikan dia dapat anugerah sebagai Presenter Terpuji oleh Majlis Ulama Indonesia. Tang point ni yang aku suka. Pasal MUI ni ada buat anugerah untuk artis. Hebat tuh!

Dulu, Siti Nurhaliza pun diiktiraf MUI sebagai artis yang Islamik, sambil orang di Malaysia sesetengahnya mengutuk pula MUI. Pendekatan MUI berlainan dengan kita kan? Memang pendekatan sebegini tak pernah lagi dibuat di Malaysia. Mungkin tak sesuai, tak tahulah.

Bila dikatakan tak islamik, mungkin sebab Siti tu belum bertudung dsb. Pada satu segi lain, sebnarnya pujian MUI itu adalah dorongan ke arah kebaikan kepada Siti. Itulah bezanya cara kita melihat. Bila tengok sisi kiri, buruk la ia. Bila tengok sisi kanan, baik la ia.

Inne ni, dia berubah bermula dengan bertudung. Walaupun merupakan pelakon seksi suatu ketika dulu, perubahannya tak pernah menutup periuk nasi dia. Selepas daripada tu, dia terus mendapat tawaran berlakon tanpa perlu membuka tudung. Bahkan adegan dalam bilik pun pakai tudung. Ada artis kita di Malaysia kata, pakai tudung tu perlu ikut kesesuaian dalam lakonan, takkan dalam bilik pun pakai tudung? Tapi Inne telah buktikan boleh.

Siapa tengok Mutiara Hati? Korang mesti tahu betapa berkesannya lakonan Inne, bukan sekadar membuatkan kita menitiskan airmata tapi terkesan sehingga terbawa dalam hidup kita. Ya, mungkin nasib Inne macam Saidina Umar. Dahulunya buruk dan teruk tapi bila berubah, cukup bagus!

"...sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakanNya kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri..." [Al-Anfaal (8):57]

Pendek kata, tak perlu la kita label orang ni jahat atau teruk etc sebab kemungkinan untuk dia berubah terbuka luas. Yang penting kita bagi sokongan. Manalah tau suatu hari nanti, Siti pun akan bertudung dan berdakwah plak. Macam Inne ni siap pernah bersama-sama dengan AA Gym (ulama' Indonesia yang aku kagumi) untuk buat protes terhadap filem Buruan Cium Gue.

Ayat Inne waktu ditanya media, tak takut ke buat protes ni yang nantinya menyebabkan dirinya dijauhi oleh teman-teman artis lain. Jawapannya cukup ikhlas, "Kenapa mesti takut, saya cuma takut kalau dijauhi oleh Allah." Terbukti hanya Allah di hatinya.

Fuhh, teringin nak dapat isteri camni..oppss.

Kena baca kisah Inne, klik sini, sini gak dan sini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...