header-photo

Kecantikan bukan pilihan


Iklan kecantikan kat dalam tv kebanyakannya guna model yang dah cantik ek. Jadi, betul atau tidak produk dia dapat mencantikkan wajah orang lain tu susah juga nak dibuktikan.

Bukan apa, aku rasa kecantikan ini anugerah Tuhan sebenarnya. Kalau hidung sorang tu dah memang tak mancung, pipi tak berlesung pipit, dagu tak berlekuk, rambut tak ikal mayang, leher panjang, kaki katek, mata sepet..etc, bukankah itu Allah yang ciptakan.

Kita tiada pilihan sebenarnya untuk memilih dilahirkan cantik atau hodoh. Ish aku tak suka guna perkataan hodoh. Rasanya tiada sorang pun di dunia layak digelar hodoh. Sebabnya itu bukan pilihan dia. Macamana kalau muka kita yang tak seberapa dikatakan hodoh?

Mungkin ada yang kata dengan membuat pembedahan atau memakai produk kecantikan boleh membuatkan muka lebih cantik. Iya, memang mungkin begitu tetapi belum tentu. Sebab masih DIA yang bisa merubah elok menjadi tak elok atau sebaliknya. Kan ada kes orang lepas pembedahan jadi lebih teruk, dan ada juga kawan sekolah rendah dulu yang orang kata tak cantik bila dah besar camni nampak cantik plak (hmm..hampir terpikat.hehe)

Patutlah Nabi ajar kita kalau dipuji orang, kita perlu sebut," Haza min fadhli rabbi" maksudnya "Ini adalah daripada kelebihan Allah". Cukup cantik ek perkataan tu menunjukkan DIA yang hebat jadikan kita cantik.

Jangan plak kita berasa bangga sangat (ujub ok lagi sebab dalam diri je) bahkan menunjuk-nunjuk kecantikan kita. Tapi kalau sekadar nak bergurau, aku pahamla kan. Takut ada plak yang tak paham, mesti tensen kan.

Pantang tengok cermin, "eh, cantik ya aku ni". Hah, Nabi pun pesan suruh baca doa, "Allahumma kama hassanta khalki fahassin khuluki" bila tengok cermin yang bermaksud ,"Ya Allah Kau perelokkan akhlakku sepertimana kau memperelokkan kejadianku." Fuhh, satu lagi doa power!

Kawan aku ada sorang tu memang cantik. Menjadi idaman Malaya la katakan .. tapi sekelip mata Allah mengubah kejadiannya, disebabkan kemalangan, rupanya oklah, masih cantik sebenarnya, cuma tetiba tumbuh banyak jerawat.

Kerana itu, aku rasa kita kena lebih dekatkan diri kepada DIA atas setiap yang berlaku. DIA Maha Hebat dan boleh mengubah segalanya. Pilihan kita bergantung kepada ketentuan DIA. Jadi, kenalah aku juga berwaspada atas apa yang berlaku ke atas diri sendiri. Maklumlah iman kita ni sekejap naik, sekejap turun..

Aik, awat muka korang camtu? Ohh saje je ek buat muka camtu..memang cantik pun muka tu ! Suka la tengok muka korang camtu! Kekalkan senyuman.. (",)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...