header-photo

Cinta jangan terpaksa


Sengaja aku kongsikan pada korang gambar kawan baik aku, haah kedua-dua mempelai ni kawan baik aku, yang mengadakan kenduri kahwin ahad lepas. Tahniah aku ucapkan dan syukur atas ketentuanNya. Suka tengok gambar ni sebab terasa manis dan padan pasangan merpati ni. Aku tahu cinta mereka cukup kuat sebab hampir 4 tahun aku duduk sebilik dengan si lelaki tu. Alhamdulillah, cinta yang berputik terus mekar dalam ikatan suci yang diberkati.

Alangkah bahagia saat orang yang dicintai benar-benar mencintai kita. Ada satu keadaan tu, seseorang menerima kita kerana terpaksa. Bermula dengan kesian dengan si lelaki, maka si perempuan pun menerimanya. Lama-kelamaan perempuan tu rasa bersalah untuk menyatakan dia sebenarnya tiada rasa 'cinta' pada si lelaki. Sehinggalah dinikahkan.. sebaliknya si lelaki sangat-sangat cinta pada si perempuan. Pada pandangan korang, si lelaki tu tak ke macam tertipu for the whole of his life?

"Saya sayangkan abang tetapi cinta saya pada orang lain" Beginilah sedutan kata-kata Rita Rudaini kepada Rashidee Ishak dalam filem CINTA. Cehh, macam promo plak. Aku tertarik untuk kongsi pada semua pasal suatu hakikat yang berlaku dalam kehidupan sebenar. Beginilah yang diucap Rita (isteri) kepada Rashidee (suami) yang menyebabkan perkahwinan mereka berakhir dengan perceraian.

Nak salahkan siapa? (Eh, tak habis-habis cuba cari salah orang lain) Bagi aku, si isteri tu yang salah sebab tak jujur pada diri sendiri. Tapi, ada orang kata kadangkala mereka ni tersepit dengan keadaan. Iye ke? Jawapan aku, dia sendiri membiarkan dirinya tersepit.

Yelah, mengapa sejak awal tidak dinyatakan hal sebenar? Alah, kesianlah kat dia. Ohh, kesian.. abis tu, tak kesian ke bila dah ada anak dan bercerai? Heyy...lebih baik sakitkan hati dia awal-awal daripada menghancurkan hati dia kemudian hari. Inilah nasihat aku pada kawan-kawan yang pernah tersepit macam ni.

Pendek kata, kita kena jujur dalam semua perkara. Apatah lagi dalam mengikat tali perkahwinan. Orang tua-tua kata, kahwin ni biar sekali. Tapi orang muda-muda kata, kalau bercerai pun boleh kahwin lagi. Ish.. terpulanglah pada kita nak ambil kata-kata siapa. Jadilah seperti Abu Zar'in yang tidak pernah mendedahkan rahsia hubungannya dan sangat jujur walaupun pada hal makanan dengan isterinya Ummu Zar'in. [Hadis 4481 Sahih Muslim]

Maafkan aku sahabat mencoretkan entry ni saat kau baru melayari bahtera. Tapi aku yakin pada mengenalpasti risiko sebelum ia berlaku supaya dapat berjaga-jaga. Bukan bermakna, aku ingin menakut-nakutkan kau.

Tapi kalau takut pun bagus, sebab kalau kita takut hantu - kecik-kecik dulu - kita mesti akan berpelukan rapat atau menggenggam erat tangan orang yang bersama kita, jadi kalau kita takut berlaku perkara yang tak diingini, kita mesti berusaha agar hubungan itu semakin erat dan kukuh.

Nak erat? Hmm, kenalah jujur dan ikhlas. Terus terang. Inilah sifat orang beriman yang pasti dikurniakan kasih sayang berkekalan. "Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Allah yang melimpah-limpah rahmatnya akan menanamkan bagi mereka dalam hati orang ramai perasaan kasih sayang." [ Maryam (19):96 ]

Orang kata kalau pasangan suami isteri ni ada rahsia berahsia sesama mereka, bahaya.. seharusnya saling berkongsi. Tak percaya? Tanyalah orang yang dah kahwin dan bahagia, diorang pastinya tiada rahsia sesama mereka. Aku? Haah, memang belum berkahwin tapi suka bergaul dengan orang yang dah kahwin, jadi tahulah sikit-sikit. Nak aku buktikan, belum boleh.. hehe.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...