header-photo

Tak sangka Nasrullah datang



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama aku tak dapat layari blogger.com sejak berada di China. Sesekali saja dapat kemaskini blog melalui emel. Tapi tak memuaskan hati.

Entri kali ini sekadar ingin berkongsi kisah Nasrullah (bantuan Allah). Nasrullah pasti akan datang kepada kita bila kita meminta kepadaNya dengan sebenar-benarnya. Itulah pesan mentor aku.

Katanya lagi jangan sesekali buruk sangka pada Allah. DIA adalah seperti yang kita sangkakan. Kalau kita sangka dia tak akan bagi Nasrullah, begitulah nasib kita. Kalau bersangka baik selalu, Nasrullah juga selalu datang.

Dua tiga hari lepas aku kehilangan dompet. Bayangkanlah apabila berada di negara asing, ia pasti membimbangkan bila kita kehilangan dokumen penting seperti IC dan kad ATM.

Ya Rabbi, aku jadi bimbang sangat. Aku teringat pesan mentorku tadi. Maka aku panjatkan doa agar DIA kembalikan dompet aku. Aku yakin akan aku dapat dompet itu. Tapi pencarianku di dalam rumah menemui jalan buntu.

Sesekali aku berasa putus asa. Ia mungkin jatuh di luar kawasan rumah dan pasti (pada sangkaanku) sudah diambil orang atau dibuang. Aku cuba lawan. Itu pastinya bisikan syaitan. Aku teruskan pengharapan agar Allah kembalikan dompet itu. Ya, bukan mudah.

Malam kelmarin aku tergerak untuk ke Restoran Nur Bostan. Sebaik sampai, bosnya tanya pada aku ada tak sesiapa rakyat Malaysia kehilangan dompet. Terus aku kata, akulah orangnya. Dia pun terangkan lagi barang-barang yang ada dalam dompet itu. Makin yakinlah aku.

Dan memang benar, Nasrullah datang tanpa disangka. Siapa yang gerakkan hati aku untuk ke situ malam itu? Siapa yang gerakkan hati jejaka Xinjiang itu untuk menyimpan dompet itu? Apakah terjangkau dek akal kita akan Nasrullah?

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?. Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah rasul dan orang-orang yang beriman: “bilakah datangnya pertolongan Allah?”. Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (Al- Baqarah 2:214).

4 ulasan:

3p4h berkata...

T_T Pengharapan hanya padaNYA.

Sahalfikri berkata...

begitulah hendaknya

Azizi Zulkefli berkata...

Pertolongan Allah ni akan datang tanpa disangka-sangka. Tapi pastikan tali kita dengan Allah tak putus.

Tanpa Nama berkata...

Phenomenal internet site!

Almost everyone wants to obtain insurance at one time or another, whether it is
auto insurance, life insurance, health insurance, or homeowners insurance.
These times it is more simplified than ever to get complimentary insurance quotes from various
businesses in order to find the best deal. You can also learn how to redeem
lots of money in free gasoline when you acquire your insurance cost quotes.

[url=http://freeinsurancequoteshq.com]Free insurance quotes[/url]
http://freeinsurancequoteshq.com

[url=http://familytreesoftware.org/family-history-software/]Family history software[/url]

http://familytreesoftware.org/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...