06 Oktober 2009

Tok Umi tahu dia akan pergi



Dari bumilah Kami ciptakan kamu, dan ke dalamnya Kami akan mengembalikan kamu dan daripadanya pula Kami akan mengeluarkan kamu sekali lagi (Thaahaa : 55)


Semalam adalah hari pemergian Tok Umi, emak kepada ayah aku yang meninggalkan dunia ini pada 11.00 pagi. Aku dan keluarga yang dikejutkan dengan berita ini segera bertolak ke Pantai Dalam, Petaling Jaya untuk menziarahi arwah Tok Umi.

Berita yang diterima agak lambat dan kami hanya dapat bertolak pada jam 2 petang. Dalam perjalanan terserempak dengan Mak Long yang kemudiannya sama-sama bergerak menuju ke destinasi.Di hentian Tapah, kami bertemu pula dengan Pak Su sekeluarga. Kami seterusnya berkonvoi menuju ke sana.

Perjalanan kami diuji dengan hujan yang sangat lebat sejak dari Kedah hingga ke Perak. Ini menyukarkan perjalanan untuk tiba awal sebelum pengebumian Tok Umi.
"Kebumikan awal. Jangan dilengah-lengahkan. Tak perlu tunggu kami."

Ayah berpesan kepada Pak Lang agar Tok Umi dikebumikan segera. Pada masa itu, keadaan di sekitar kediaman Pak Teh, tempat Tok Umi menghembuskan nafas terakhir, dalam cuaca yang tenang, hujan tidak, panas pun tidak.Segala urusan pengebumian mudah dilaksana.

Setibanya kami di rumah Pak Teh, tahlil sudah pun selesai. Pada jam 9 malam itu, aku dan ayah masuk ke rumah sementara yang lain sedang menjamu selera. Bertemu Pak Lang, bersalaman dan mendapatkan berita kematian.

"Mak sempat habiskan baca Yasin sebelum pergi"
"Ana dapat ajar mak mengucap"
"Semalam mak baru saja raya lepas selesai puasa enam"
"Raya baru ini mak tanya siapa pula yang akan pergi raya kali ini"

Tok Umi juga mencari-cari kain batik lepas sebelum pemergiannya dengan pesan mudah kalau-kalau hendak meninggal nanti. Sempat juga Tok Umi khatam Quran 2 kali dalam Ramadhan lepas.


Sila layari blog Huzaifah untuk lebih banyak gambar

8 ulasan:

RedAnna berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
RedAnna berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
RedAnna berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
RedAnna berkata...

innalillahiwainnailaihiraji'un..semoga tok umi di dalam golongan2 yang beruntung..

RedAnna berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sahalfikri berkata...

Redanna: Amin Ya Rabbal Alamin..

(Siapa plak yg tulis lepas tu padam ni? Mm..)

jane berkata...

salam,

innalillah. takziah...

Sahalfikri berkata...

jane: salam, sama2 berdoa agar ruhnya dirahmati Allah.

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular