19 Oktober 2009

Duit menyebabkan kita gila


Ini kisah lama. Tak sempat nak dikongsikan pada waktu yang sepatutnya. Ramadhan lalu, seminggu selepas ketibaanku ke Malaysia.

"Duit aku banyak tapi tak tahu ke mana. Aku cuba kumpulkan duit untuk kahwin tapi tak dapat. Akhirnya bila aku berhenti jadi peguam, dan aku join kerajaan negeri, baru boleh kahwin.."
"Tak sangka tau yang duit untuk aku kahwin dan beli kereta takde sesen pun dari hasil kerja aku sebagai peguam.."

Memang Ridin (berkacamata) ini petah bercakap. Kalau kita diam pun boleh. Dia akan terus bercakap dan sesekali bertanya.

Dia kongsikan kisahnya sebagai seorang peguam lebih kurang 2 tahun lalu. Memang gajinya besar. Antara kawan-kawan sebaya, dia antara peguam yang mempunyai kelebihan pelbagai yang diberikan majikannya.

Dia diberikan kereta. Gajinya lebih RM2000 (agak banyak jika memulakan kerjaya di Kedah). Elaunnya bertimbun (sebab asyik outstation). Kalau dihitung katanya, hasil duit waktu bujangnya melebihi RM3000 sebulan.

Hairannya, tiada simpanan boleh dibuat. Duitnya diguna tak pernah untuk maksiat dan kejahatan lain pun. Tapi dia tak perasan ke mana habisnya duit. Lainlah kalau duduk KL.

Fikir punya fikir, akhirnya dia yakin yang kerjanya dulu itu tiada berkat. Memang duit banyak tapi punca hasil pendapatan ada bercampur dengan 'teknik' yang menyalahi syarak.

'Teknik' itu sudah menjadi kebiasaan atau norma kehidupan peguam accident macam dia. Banyak kes kemalangan diuruskannya. Dalam menguruskan kes-kes ini, dia mula terperosok dalam 'teknik' itu.

Bukan maksud aku semua peguam mempunyai teknik itu. Tapi ada di kalangan mereka, yang demi mendapatkan duit, matlamat menghalalkan cara. Caranya tak dapat aku dedahkan di sini kerana melibatkan institusi dan badan yang besar.

Pendek kata, ia berkaitan dengan kuasa yang disalahguna. Jika kita dapat bersua, aku boleh ceritakan secara lengkap. Sesiapa dalam bidang kepeguaman pasti arif tentang 'teknik' yang aku maksudkan.

"Suhail, biar kita bergaji kecil.. yang penting hidup berkat, tenang, aman. Kau buatlah kerja dakwah kau. Takde gaji pun takpe, pasti ada bantuan datang.. Yang penting kau tak risau, tak takut, tak bimbang setiap masa. Kau suka apa kau buat, hati pun tenang.."

Kata-kata ini mengukuhkan keyakinan aku terhadap gilanya kita apabila duit menjadi isu utama dalam otak fikiran ini hingga melupakan PEMBUAT duit yang bila-bila masa saja boleh menjadikan duit itu berguna atau tidak kepada kita.

25 ulasan:

nadmin berkata...

lama tak jumpa mat dgn Ridin..hehe

Sahalfikri berkata...

nadmin: diorang masing-masing bujang sekejap.. cian diorg ;p

KiMi berkata...

mat tabligh dan riddin!! sila add aku dlm FB.

teringat masa zaman jahiliah dulu, masa kami kenduri asap kat ABC. mat tabligh sambil bagi nasihat.hahaha.

Betul tu suhail, usahkan loyer eksiden, loyer rumah cam aku ni pon.
Aku pernah dapat dalam RM7K sebulan. tapi aku tatau duit tu pi mana.(selain duit tu berubah jadi perabot yang bini aku beli). hutang dgn org aku masih tak dapat bayar lagi. nk jadi apa a?

Sahalfikri berkata...

Kimi: Ko loyer rumah ke skrg ni? Aku ingat masih dok pegi mahkamah. Dahsyat tu dapat RM7k. Patutnya RM2k ko infaq kat aku. Baru berganda2 lagi duit masuk.Ngee..

arin berkata...

haha! duit aku pn mcm x bersih sgt.. tp aku cuci sendiri..

tp masa aku jd partner dulu mmg gila jugak.. dpt duit byk tp xde prasaan.. mmg x normal tahap mcm tu..

KiMi berkata...

aku pegi jugak court, Tp MOB.Infak kat kau?ko tak mintak.sekarang, dah abes, mana ntah duit tu.

Arin: tu lah. betul ker keja loyer nih, mcm tak berkat,huhuhu.

aseb berkata...

yaa... dalam apa2 kerje sekalipon, duit gaji kita bule jadi tak bersih... yang penting jgn lupa bersedekah dan bayar zakat... dan jgn ponteng kerjaaaaa.. kalo ponteng top up balikkk!!!

arin berkata...

kimi: ko dah rasa dpt duit byk tp takde prasaan ker?

KiMi berkata...

Arin: dah. byk kali.huhuhu.

Aseb: yaaa. sila sedekah kat aku sikitt.

Tanpa Nama berkata...

saya loyer conveyancing...sama juga, sy tak tau duit sy pegi mana, keje 2 tahun, satu apa tak dapat simpan la...mungkin saya tejebak dengan late payment interest, if penjual lambat dapat duit, pembeli kena interest, maka saya sebagai loyer, yg ikut S&P...mintak pada Pembeli agar bayar interest..kalau Penjual makan pujuk rayu saya jangan ambik interest okayla....tapi yg Penjual tak makan saman, nak juga duit interest...ingat nak jadi cikgu la pulak...

Sahalfikri berkata...

arin: kalo duit byk xde perasaan, oklah. sbbnya duit tu tak masuk dlm hati kau. maksudnya hati kau bukan macam orang China - Renminbi is their God.

Kimi: aku nak mintak camana kalau kau tak beritahu. lain kali dpt duit byk beritahu tau. mm.. zakat emas pun boleh je hulur kat aku.

aseb: mmg boleh dikatakan banyak tempat terlibat benda kotor. mensucikannya mcm cara kau cakap la. tp mana yg kita leh control, kita control habis2an ek.

anonymous: saya berhasrat untuk kembali menjadi loyer satu hari nanti.tp bukan dalam bidang sivil.sbb pgalaman sy bersama klien, byk yg terlibat dlm hal kotor. kita sbg loyer, bagai dicucuk hidung. kalo x, kes xde la plak. bahaya kan bila kayu ukur kerja berdasarkan duit semata-mata..

Tanpa Nama berkata...

aku loyer accident dan aku pun perasan duit yg aku dapat aku tahu arah tujuannya. dapat bantu adik aku tuisyen utk spm, dapat tolong mak bapak aku setiap bulan dan dapat jugak menampung isteri dan anak-anak aku walaupun isteri aku tak berkerja. walaupun simpanan aku tak banyak tapi aku bersyukur sebab dapat makan, minum dan tempat berteduh jika nak dibandingkan dengan orang somalia yang nak makan pun susah. jgn anggap kerjaya peguam itu hina sedangkan ibu bapa kita berbangga mempunyai anak yang bergelar peguam. tidak ramai orang melayu yang boleh memegang kerjaya sebagai peguam yang penuh dugaannya. tapi kadang2 aku pun pergi karaoke jugak utk release tension. yang penting aku hidup aku enjoy aku happy dengan duit yang aku dapat sebagai seorang peguam "accident"

KiMi berkata...

uik?
awat ramai anonimus ni?
mungkin loyer eksiden atas ni guna cara yang bersih. berkat rezeki dia ni.

kelisa_samudera berkata...

ridin skang dah tak keja kerajaan negeri lagi. dia sekarang penguasa kastam. dekat situ memang banyak cabaran, lagi cepat le duit tu tak berkat kalo tak kena gaya.
harap2 kita semua mempunyai iman yang kukuh.

arin berkata...

kimi: incik ramli??

Aliff Imran berkata...

sumer bercakap pasal loyer (accident & conveyancing) abis aku ni camner??dlm situasi yg maner kah aku??

tp alhamdulillah cik somi dan keluarga sgt suka berzakat dan derma..

Sahalfikri berkata...

Anonymous (2nd): Owh tak sekali-kali saya hina kerja peguam. Peguam adalah satu kerjaya yang baik. Yang penting bagaimana kita uruskan kerjaya kita. Sama ada kita dibawa arus sistem jahat atau kita cipta sistem lebih baik. Saya pernah terlibat dengan rasuah yang saya tak perasan ianya rasuah. Saya dulu loyer banking liti. rasuah yang berlaku simple saja iaitu untuk mendapatkan kes, kita perlu jaga hati klien yg meminta2 belanja, hadiah, atau duit. jika permintaan tak dilayan, tiada lagi kes akan diberikan.Bagi saya ini adalah rasuah. Tapi bagi orang lain, ia boleh dijustifikasi. Terpulanglah.

Kimi: Alhamdulillah, aku pun rasa loyer anonymous tu buat kerja bersih. Kita perlukan yang lebih ramai sepertinya.

Kelisa: Betul3. Lebih hebat godaan Ridin tu. Sama macam kau gak kan. Ish3.. moga2 Allah selamatkan kita semua.

Arin: Kenapa tiba2 en ramli?

Mamanoa: Ko keje loyer apa skrg? Baguslah ko n suami rajin berzakat n derma. Tak kiralah kita terlibat ke tak dgn unsur2 xelok ni, dgn cara korang ni, rezeki n hidup akan bertambah berkat.

Tanpa Nama berkata...

kepada anonymous peguam accident...sy pun sama juga bersyukur dengn hasil yang sy dapat dr kerjaya sy sebagai peguam conveyancing, dapat la beli umah kereta, bayar bil2 tiap2 bulan, belanja family makan2, enjoy stakat tgk wayang, haha...
tapi kadang2 je rasa macam duit tu tak tahu kemana...bila baca blog a. suhail ni, and comments yg ada, jadi tepikir sendiri...ntah2 sebab telibat ngan interest tak...tapi sy jadi loyer betul2, tak tipu apa2 pun...

Healmie Zahari berkata...

Salam,

hanya ingin berkongsi apa yang saya baca dan ingat semenjak dari zaman persekolahan sampai sekarang; SESIAPA YANG MENGATAKAN MASYARAKAT ITU ROSAK, SESUNGGUHNYA DIRI ITU SEBENARNYA YANG ROSAK.

Tiada tafsiran dilampirkan penulis untuk menjelaskan tulisannya itu, namun saya ingin kongsikan apa tafsiran peribadi:

1) Individu itu rosak kerana yang dinampaknya hanya kerosakan.

2) Individu itu rosak kerana tidak melakukan sesuatu untuk mengubah masyarakat.

Segalanya terpulang pada kita, setiap situasi yang kita hadapi, itu anugerah DIA untuk kita.

Take it and be a winner, or leave it and be a loser; be a learner is a must for both.

Bak kata selebriti yang saya temui sewaktu menghadiri Program Minggu Kesedaran Kewangan di Kuala Terengganu siang tadi, Nabil Raja Lawak; Lu pikirlah sendiri.

Salam perkenalan =)

know me at: http://pandaipandai.blogspot.com/

Sahalfikri berkata...

Anonymous (3): Bagus jadi loyer betul2 dan tak tipu. Sama macam abg dulu gak. Cuma ada sistem salah yang sudah seperti darah daging yang terkadang kita tersepit di dalamnya.

Moharz: SESIAPA YANG MENGATAKAN MASYARAKAT ITU ROSAK, SESUNGGUHNYA DIRI ITU SEBENARNYA YANG ROSAK.

Kata-kata ini sangat sesuai apabila seseorang itu suka mengkritik semata-mata tanpa sebarang usaha perubahan.

Jika digunapakai secara umum, maka terlalu ramai parai ulama yang boleh dianggap rosak kerana cubalah anda baca buku-buku para mujaddid agama yang rata-rata mengatakan masyarakat rosak.

Mungkin anda baru saja membaca entri saya dan tidak mengikuti penulisan2 saya sebelum ini. Jadi, anda belum mengerti perkongsian saya dan usaha saya.

Kebanyakan kerosakan yang berlaku disebabkan orang-orang politik yang mencorakkan sistem. Tahap usaha kita untuk mengubah itu pelbagai. Yang penting ialah sebaran kesedaran.

Terima kasih atas peringatan. Pastinya saya juga ada kesilapan dan kekurangan. Maaf kerana bukti yang anda inginkan tak dapat dikongsi lebih jelas kerana ia adalah pengalaman peribadi dan rakan-rakan. Kerana itu hanya sesiapa yang berada dalam bidang ini yang lebih memahami.

ainShahajar berkata...

insafnya baca komen2 nih

sama jugak kalo kita keje tak sungguh2.. makan gaji buta.. tak berkat jugak

insaf2.. sedar penah ponteng sket waktu kerja tu..huhu

Sahalfikri berkata...

ainShahajar: kita memang pasti ada terlajak sket..mmg biasa. yg pentingnya kita sedar yg kita terlajak dan cuba untuk undur kembali. sengaja saya ketuk pintu hati ini melalui isu ini kerana takut2 kita jadi biasa dgn perbuatan kita yang sering terlajak..

Tanpa Nama berkata...

[B]NZBsRus.com[/B]
Lose Idle Downloads Using NZB Files You Can Rapidly Search High Quality Movies, Games, MP3 Singles, Applications and Download Them @ Rapid Rates

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]NZB Search[/B][/URL]

Tanpa Nama berkata...

Predilection casinos? countersign this untested [url=http://www.realcazinoz.com]casino[/url] commander and oversee a buddy up online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also reading our untrained [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] bob at http://freecasinogames2010.webs.com and enlargement the greatest trusty to memoirs fabulously touched in the prime man !
another contrasting [url=http://www.ttittancasino.com]casino spiele[/url] connector is www.ttittancasino.com , because german gamblers, apprehend aid not active online casino bonus.

Tanpa Nama berkata...

reside in rareness this gratis [url=http://www.casinoapart.com]casino[/url] recompense at the prime [url=http://www.casinoapart.com]online casino[/url] commend with 10's of unconventional [url=http://www.casinoapart.com]online casinos[/url]. remove collection in [url=http://www.casinoapart.com/articles/play-roulette.html]roulette[/url], [url=http://www.casinoapart.com/articles/play-slots.html]slots[/url] and [url=http://www.casinoapart.com/articles/play-baccarat.html]baccarat[/url] at this [url=http://www.casinoapart.com/articles/no-deposit-casinos.html]no write away casino[/url] , www.casinoapart.com
the finest [url=http://de.casinoapart.com]casino[/url] to UK, german and all done with the world. so on the side of the cork [url=http://es.casinoapart.com]casino en linea[/url] maintain defeat us now.

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular