header-photo

Datang tapi tak solat


Masih kisah solat Jumaat. Kali ini aku nampak dengan mata kepala aku sendiri. Gambar di atas ni. Encik yang berpakaian serba 'ustaz' ini mempunyai perlakuan aneh. Dia duduk di kerusi itu sejak khutbah bermula hinggalah solat selesai.

Hah, betul.. Dia tak solat. Dia hanya duduk di situ sedangkan di sekelilingnya semua orang sedang mengerjakan solat. Aku masih kehairanan dan tak dapat bertanya. Aku bimbang kalau-kalau apa-apa berlaku jika aku bertindak...

Sempat aku ketik gambar kawan aku yang sedang asyik berzikir selepas solat tanpa dia sedari.

Perempuan ni pun. Aku ketik gambarnya sebab dia bertudung dengan fesyen ala Malaysia. Ramai juga wanita Cina di sini begini. Mereka terpengaruh stail kita atau kita yang terpengaruh stail mereka? Siapa dulu?

Nampak kan? Ramai jemaah sini. Terpaksa berhimpit bila nak keluar. Pintu pun kecil.


Inilah pintu gerbang luar tempat kami keluar. Kali ini tak ramai pula pengemis berperwatakan muslim. Yang ramainya, para petugas syarikat yang ingin edarkan iklan produk mereka. Seronok rasa hati.


Tengoklah betapa ramainya orang di sebelah kanan dan kiri yang menyambut kami keluar dari masjid.

Memang hakikat di sini, orang susah sangat susah. Dan orang kaya, sangat kaya. Bukan sikit orang miskin. Begitu juga dengan orang kaya. Apapun, pesan ayah harus diingat. Biar ikhlas kalau nak derma. Jangan pula kita aniaya mereka dengan perkataan dan perbuatan. Hanya Allah yang tahu kebenarannya. Lagipun apa salahnya kita jadikan rutin menderma di hari Jumaat.

9 ulasan:

Paan Lee berkata...

Salam, huhu seronok baca yang ini. Tudung si Cina tu rasanya dtg dr Malaysia dulu. :D

tak sangka keadaan di sana sgt meriah bila keluar dr masjid... di malaysia, masjid besar2 pintu pun besar2 tetap bersesak nak keluar.. :)

.: mama cute :. berkata...

awat la encik ostad tu dok lepak saja.. nak kata solat duduk.. kiblat tang len.. huhu

this is magic.. kuikuikui

Sahalfikri berkata...

Paan Lee: kalau ternampak ppuan camtu dari belakang, mesti rasa nak tegur, ingatkan orang Malaysia. tapi bila tgk depan, mata sepet da.. hehe.

mamida: entahlah.. minggu depan nak solat kat situ lagi la. dia ada lg ke tak..mm.

ahmad berkata...

Assalamualaikum anakanda Suhail,

Adakah mazhab lain tak perlu solat jumaat atau kah dia jama' solat cuma datang nak dengar khutbah, tapi dia sudah ada kat masjid patut solat jumaat kemudian jamak asar.

Munkin disegi tudung malaysia lebih kedepan dengan berbagai fesyen. Rasanya terima Islam mereka lebih dulu. wassalam

Sahalfikri berkata...

ahmad: wassalam.ayah membuatkan suhail teringat adanya fahaman syiah yg tak solat jumaat selagi imam mahdi tak muncul. mm.. satu dimensi berbeza. entahlah dia tu mazhab mana.

Gaya bertudung orang sini mungkin terikut gaya orang Malaysia bertudung kot.

jane berkata...

salam dik,

iye kut mazhab lain............sangka baik lah kita ya!

Sahalfikri berkata...

jane: Betul3.. memang sangka baik tapi teringin sangat nak tahu kenapa.Kat sini ramai orang tak tahu solat tau. Mmm..

3p4h berkata...

Waduh2.. Abg suhail snap2 gmbr gna dslr yg bsr gedabak 2 xda org tgk ke? Ha5..

Mmg selamber je kan?

Sahalfikri berkata...

Epah: eh, memang selamba je.. tp kalau ada kanak-kanak, mereka akan berkerumun nak tgk apa benda yang besar gedabak ni. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...