12 Februari 2009

Hebatnya Cina

Hanya tinggal ENAM hari untuk aku ke Guangzhou, China. Baru-baru ini banyak urusan perlu aku selesaikan. Sedikit sebanyak aku nampak cara kerja orang Cina.

Hospital Tung Shin berdekatan Puduraya

Pegawai 1 : Encik pergi Hospital Tung Shin ya
Pegawai 2 : Encik buat copy report ni ya.. pergi dekat kedai fotostat tepi sana

Aku kagum dengan semangat 'kekitaan' orang-orang Cina. Laporan pemeriksaan kesihatan yang diterima Universiti Jinan hanyalah dari Hospital Tung Shin. Hospital lain tak diterima.

Memang mereka dibudayakan dengan kerjasama sesama mereka. Mereka suka syorkan saudara sebangsa untuk perkhidmatan yang dia tiada. Melayu pula ramai yang mengaitkan dengan hasad dengki sesama Melayu. Jauh beza.

Mereka juga sangat bersemangat dalam setiap apa mereka lakukan. Kalau ke sana, boleh nampak rajinnya orang Cina bekerja dari kedai dibuka hingga kedai tutup. Tak pudar pun.

Melayu? Tak boleh ke jadi macam Cina? Boleh.. kata orang kita akan bersatu bila dah kacau bilau nanti. Macam 13 Mei. Ish.. Nauzubillahi min zalik.

Mungkin kesatuan kita tak boleh berasaskan Melayu semata-mata. Islam perlu jadi asas utama kita. Bayangkan kalau Cina Muslim juga bersatu dengan Melayu Muslim yang sedia erat dengan India Muslim.

Pasti kita dapat jadi lebih hebat daripada orang Cina. Boleh tak?

Aku bersedia wujudkan kerjasama Cina Muslim di China

1 ulasan:

ainShahajar berkata...

kita ramai..leh jadi hebat lebih lagi dari org cine msia

kesian sebenarnye tgk sodare2 baru...

nak wat masjid ade unsur2 cine pun dpt tentangan kat Msia nih

nti org sini ingat islam utk org melayu je

hish

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular