02 Februari 2009

Jangan bodohkan kami

Aku geram. Sudah lama aku tak mengajar adikku. Cuti yang lalu, aku luangkan masa mengajar Matematik Moden, Perdagangan dan Bahasa Malaysia.

Convert these numbers into base two numbers

Seingat aku tak pernah belajar perkara ini dalam subjek Matematik Moden dan Matematik Tambahan. Paling awal aku jumpa, waktu matrikulasi dalam subjek IT.

Numbers we normally refer to are base ten numbers
Do you know that 2 base 10 equals to 1 base 2?

Apa ni? Aku tak sukalah. Sudahlah dia kurang mahir Bahasa Inggeris. Inikan pula nak memahami konsep matematik yang bagi aku tinggi tahapnya. (Ini baru satu contoh)

y= 2(2x) - 7

"Hah, cuba buat.. ambil kertas kotor buat kira-kira. Masukkan sebarang nombor pada x untuk dapatkan nilai y"
"Tak payah, kalkulator kan ada"
"Eh, jangan pakai kalkulator.. macam mana nak tahu jalan kerja"
"Cikgu bagi.."


Wah, pengiraan mudah pun guna kalkulator? Apa ni? Sistem apa yang ada sekarang ni? Kerajaan nak membodohkan kita ke? Ini generasi anak-anak pelapis kepemimpinan negara.

Ahhh, aku tak kira. Aku terpaksa luahkan ketidakpuasan hati aku kepada kerajaan. PPSMI perlu dihapuskan.

Kan pakar motivasi suka suruh ibubapa pantau anak-anak belajar. Bagaimana ibubapa lulusan SRP/SPM nak mengajar anak-anak ni? Bayangkanlah aku lulusan universiti mengajar adikku pun perlu 'belajar' dulu.

Tak hairanlah panelis dalam rancangan Di Luar Lingkungan RTM1 membidas betul kerajaan yang merosakkan rakyatnya sendiri.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular