header-photo

Perlu ke kenduri?


Tak pernah aku terfikir untuk jadi abang ipar dalam umur yang agak muda. Apatah lagi bakal adik ipar itu umurnya lebih tua daripada aku. Ada ke patut makcik aku kata adik aku langkah bendul. Mungkin dia saja nak bergurau. Aku ni bukannya akak adik aku tapi abang la. Apapun semuanya ni takdir DIA Yang Maha Kuasa.

Apabila ada orang nak masuk meminang adik aku, sibuklah sedara-mara semuanya. Bukannya sebulan sebelum tu tapi dua tiga bulan sebelum tu lagi diorang semua dah pot pet pot pet. Topik paling hangat ialah pasal kenduri. Uishh baru nak bertunang ni macam-macam juga belanja nak dikeluarkan. Tak tahulah kalau ini adat orang Melayu Melaka. Ataupun adat keluarga aku kot.. ini pun baru kenduri keluarga. Boleh kata banyak juga la belanja. Nasib baik ada sedara mara yang nak sponsor sket.

Pernah dengar perkataan 'SAPRAH'.. Sibuk la juga cari saprah untuk dibentangkan depan tetamu yang bakal datang. Saprah ni kain alas untuk letak makanan yang dihidang kepada tetamu. Rupa-rupanya kena cari saprah yang cantik gak.

While browsing internet, i've found a hadith narrated By Anas: The Prophet halted to consummate his marriage with Safiyya. I invited the Muslims to his wedding banquet. He ordered that leather dining sheets be SPREAD. Then dates, dried yoghurt and butter were put on those sheets. Anas added: The Prophet consummated his marriage with Safiyya (during a journey) whereupon Hais (sweet dish) was served on a leather dining sheet. [Vol 7, Book 65. Food, Meals.Hadith 299. (Shahih Bukhari)]

Ohh..rupa2nya saprah ni bukan budaya kita tetapi sunnah Nabi. Pulak tu dibentangkan dengan saprah kulit. Wahh, lagi cantik dan bersih.. patutlah, sedara mara sibuk minta saprah cantik. Erm, tapi tak tahulah diorang tahu ke tak pasal sunnah ni. Aku pun baru tahu..

Lepas dah dibentangkan saprah, tetamu pun diberikan macam2 juadah.. dari yang berat sampailah yang ringan. Ada satu tu nama minuman tu 'taibak'.. siapa tak pernah rasa rugilah sebab tak semua tempat ada. Minuman/makanan tradisional Baba Nyonya.

Tapi aku perasan kan macamana sedap pun air yang diminum, kita pastu mesti rasa haus dan tekak macam kosong.. akhirnya air mineral juga yang dapat hilangkan dahaga. Agak-agak macamanalah rasanya air yang Tuhan janjikan untuk kita kann?

Look what Allah says in the Quran, to express his kindness in serving us the best in Paradise, "Their raiment will be fine green silk and gold embroidery. Bracelets of silver will they wear. Their Lord will slake their thirst with a pure drink." (76:20)

Pure drink? air tulen?.. air kosong yang hanya 20 sen pun (kalau kena bayar) dah mampu buat kita rasa syok dan puas minum, inikan pula air tulen yang dimaksudkanNYA. Ermm...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...