25 April 2010

Minta guru ajarkan kita

"Hidup ini adalah satu proses kematangan yang natural"

Inilah kata-kata yang sering aku ungkapkan. Bukan daripada buku atau sesiapa. Hanya rumusan daripada pengalaman perjalanan hidup yang pernah aku lalui.

Dinamakan proses kematangan kerana pasti sebelum kita benar-benar matang, kita banyak buat silap. Bukan sekali tapi berkali-kali dan makan masa. Kesilapan lepas bukanlah perkara memalukan. Ia sekadar sejarah yang mencorakkan kita hari ini.

Cuba kita perhatikan kisah hidup kita selama ini. Pasti kita dapati betapa nikmatnya kesilapan lalu. Begitu juga kejayaan. Semua ini yang membentuk jatidiri kita.


Cuba kita renung lebih dalam. Kita sedar atau tidak proses ini adalah kehendak Allah? Ya, renungilah dengan baik setiap perkara yang berlaku dalam hidup ini. Pasti kita dapati peristiwa yang berlaku adalah 'matapelajaran bernyawa' (living lessons) untuk mengajar kita.

Itulah yang aku rasakan. Biar aku kongsi sedikit apa berlaku kepada diriku baru-baru ini:

1- Jika anda baca entri sebelum ini, ini adalah sambungan rentetan peristiwa Jumaat, Sabtu dan Ahad.

2- Pada khutbah Jumaat, aku disedarkan khatib tentang kejayaan sebenar. Hanya orang beriman sahaja yang boleh berjaya. Noktah. [kupasan ayat pertama surah Al-Mukminun]

3- Fajar Sabtu, aku mengikut mertua ke surau Villa Bestari. Kagum dengan ramainya jemaah Subuh. Ditekankan dalam kuliah Subuh tentang kepentingan solat berjemaah khususnya Subuh & Isyak. [juga merupakan ciri kejayaan yang diterangkan dalam surah Al-Mukminun]

4- Fajar Ahad, aku mengikuti perkongsian kuliah Subuh oleh sahabat setaman. Diterangkan soal konsentrasi dalam solat yang akan memudahkan segala urusan dalam hidup. Rasa betapa dekatnya Allah dalam diri. [pengkuliah baru mengikuti latihan solat khusyuk oleh Abu Sangkan]

5- Pagi Ahad hingga ke petang, aku hadiri 'Seminar Kenali Potensi Diri' oleh Dr Azizan Osman. Subhanallah, makin terasa kehebatan Allah. Instinct aku merasakan Dr Azizan mempunyai hubungan luarbiasa dengan Allah, cuma dia tak pamerkan seperti gaya seorang ustaz. Dia banyak ilmu khususnya dalam bidang metafizik. Bukankah metafizik itu juga bahagian spiritual? Keyakinan kepada kuasa Allah kun fayakun ditanamkan kepada peserta secara tak sedar menggunakan aplikasi ilmu alpha mind.

Wahai sahabat, nampakkah kalian matapelajaran yang sedang aku ambil daripadaNya? Aku memang sedang belajar untuk yakin. Aku juga minta untuk berjaya. Aku minta selalu daripadaNya. Maka, DIA ajar aku melalui peristiwa-peristiwa ini.

Ada yang kata kebetulan tapi istilah itu tiada dalam hidup aku. Setiap yang berlaku ada maksudnya. Kita mungkin tak sedar dalam sedar. Jadi, kalian pasti faham bagaimana perasaanku sekarang.

Mintalah sahabat.. Mintalah! Mintalah matapelajaran apa yang kita mahukan. DIAlah guru paling hebat.

p/s: Tiada guru yang boleh kita taksub melainkan Maha Guru Yang Maha Mengetahui

1 ulasan:

Ticer Syah berkata...

aku pon tingin nk pegi kat dr azizan (nak tertaip ustaz azizan lak..kakaka)punya seminar.. sbb rata2 pegi kata bagus..

bla polak dia nk mai sini..last yr dia buat kat kedah..tak dan aku nk join..sbb takde member.. haiyoo.. harus pegi!

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular