header-photo

1B1A: Jom Kembalikan Semula!

Justify Full


"Alahai benda ni common sense la. Takkan tak faham?"

Perkara begini sering dibebelkan seorang rakan aku. Rakan aku ini memiliki kamera DSLR dan kamera video. Seringkali gajetnya ini dipinjam rakan lain. Sewaktu ingin pinjam, bukan main baik muka dan kata.

Tapi setelah selesai guna, kita sendiri pun tak tahu status gajet itu. Bila ditanya, dia dengan sambil lewa menjawab, "entah, rasanya dah letak balik." Mengapa tidak dipulangkan secara tangan ke tangan sedangkan asalnya diberikan sebegitu? Adakalanya dipulangkan dalam keadaan sudah rosak tanpa beritahu kerosakan sebenar.

Kempen kembalikan semula ke tempat asal ini boleh dikategori dalam payung tanggungjawab. Kalau kita sudah gunakan sesuatu yang bukan milik kita, pastinya kita bertanggungjawab untuk menjaganya (sepertimana keadaan asal sewaktu dipinjam) apabila menggunakannya.

Memang betul perkara ini adalah common sense. Apa yang membimbangkan ialah jika apabila yang common itu ditentukan oleh masyarakat bukan berasaskan nilai.

Sebagai contoh, seorang yang menggunakan troli pasaraya hanya meninggalkan troli di tepi jalan selepas menggunakannya dengan alasan ramai orang berbuat begitu. Jika perbuatan itu dirasakan common, maka tidak menjadi masalah untuk tidak kembalikannya ke tempat asal. Tambah pula kita mengatakan,"kan ada pekerja dia yang akan ambil troli ni nanti.."

Cukuplah. Mari kita berusaha untuk berubah ke arah lebih baik, lebih bertanggungjawab, lebih memudahkan orang lain. Masyarakat Bali boleh dijadikan contoh dalam soal tanggungjawab kerana tanpa perlu diminta, mereka mudah memberi bantuan apabila nampak orang lain sedang menurunkan barangan dari lori untuk berpindah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...