14 April 2010

Aku mahu kenal diri


Sudah sebulan aku kembali ke Malaysia. Dua kali isteri sudah ke klinik untuk rutin pemeriksaan ibu mengandung. Kehidupan terus berlangsung tanpa berundur setapak ke belakang. Ya, sekalipun kita berusaha untuk berundur, ia mustahil berlaku.

Baru-baru ini aku dipertemukan Allah dengan seorang pemuda. Lagaknya sama seperti orang muda lain. Rambutnya kemas berdiri dengan gayanya tersendiri. Pakaiannya sentiasa segak dan rapi. Pantang minum bersama, berbatang-batang rokok dihabiskan.

Sekilas pandang, dia tiadalah setanding tokoh ilmuan yang pernah aku kenali. Namun, ilmu yang disampaikannya sangat mengajar aku tentang kehidupan.

Apakah kita kenal siapa diri kita yang sebenarnya? Cuba tanya pada diri sendiri. Apa tugas kita? Apa tujuan kewujudan kita? Apa yang kita cari di dunia? Apakah yang telah berlaku dalam kehidupan lepas? Dan apakah kita faham apa yang sedang berlaku dalam kehidupan sekarang?

Cubalah jawab dengan jawapan sebenar dari dalam diri, bukan dari buku-buku yang pernah kita baca. Carilah jawapan daripada ilmu yang kita manfaatkan. Mungkin selama ini kebanyakan ilmu yang dipelajari hanyalah untuk kemegahan kertas, yang pastinya kini tiada nilainya.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular