header-photo

Cuba baca surah al-Kahfi


Hari ini adalah hari Jumaat. Marilah kita rebut ganjaran percuma pada hari ini dengan membaca surah al-Kahfi kerana inilah sunnah Nabi yang dibuat pada hari ini.

Jangan lupa pula membaca terjemahannya. Ini lebih penting kerana Quran itu bukan untuk bacaan berlagu semata-mata, bahkan penghayatannya dalam kehidupan harian kita.

Kisah Ashabul Kahfi yang terperangkap dalam gua selama 309 tahun nampak seperti tidak logik bagi mereka yang cerdik pandai. Sedangkan mereka tertidur dengan sangkaan hanya semalaman atau setengah hari.

Allah menunjukkan kehebatannya dalam kisah ini menidurkan mereka sebegitu lama tapi mereka sangka hanya seketika. Jelas sekali sewaktu tidur, kita tak sedar apapun berlaku.

Bukankah kebanyakan orang koma juga mengatakan dia tak sedarkan diri sekejap saja selepas tersedar dari keadaan begitu sekian lama?

Dikisahkan juga tentang Nabi Musa yang tidak sabar mengikut Nabi Khidir sehingga Nabi Khidir melarangnya meneruskan perjalanan bersama. Allah tunjukkan kepada rasul yang Allah berhak memilih siapa yang dikehendakiNya untuk dibukakan ilmu ghaib kepadanya.

Terdetik di hati aku, jangan mudah bersangka buruk kepada manusia lain. Mungkin orang yang kita sangka buruk itu mendapat kelebihan daripada Allah. Allah terangkan juga di sini bahawa Allah beri petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki (ayat 17). Maka alangkah beruntungnya siapa yang dipilihNya.

Setelah dibaca habis semuanya, kita akan dapati DUA syarat utama untuk dapat menikmati syurga dan bertemu dengan Allah. Kita hendaklah menjadi manusia yang BERIMAN. Dan banyakkan melakukan KEBAJIKAN.

Dua saja syaratnya. Mudah ke? Soal IMAN, kita perlu tanya diri sehabisnya kerana rukun iman itu sendiri semuanya perkara ghaib. Sejauh mana keimanan kita kepada kelima-lima rukun ini hingga merasakan hadirnya Tuhan dalam hati pada setiap masa.

Begitu juga KEBAJIKAN. Kita mungkin suka bantu orang, beri duit, bagi hadiah dan sebagainya. Tapi sejauh mana kebaikan yang diberikan itu sebenar-benar ikhlas mengharap redha Ilahi atau mencari sanjungan manusia?

Alhamdulillah, enak sekali rupanya menjamah santapan Quran ini. Lagi banyak yang dibaca, lagi banyak yang ingin kita ketahui. Sungguh banyak tips yang Allah beri untuk dapatkan the best life.

Takut pula dengan peringatan Allah berikut. Moga kita tak tergolong dalam kelompok suka berbantah.

Dan demi sesungguhnya Kami telah huraikan dengan berbagai-bagai cara di dalam Al-Quran ini untuk umat manusia, dari segala jenis contoh bandingan dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya.(Al-Kahfi:54)


Selamat Hari Jumaat!

2 ulasan:

Nur Ad-Durrah berkata...

betapa Allah selalu ingatkan kita, berkali2 agar berbuat kebajikan..

dalam surah al-baqarah saja, berapa kali Allah ingtkan kita agar infaq..

huu..
syukran atas perkongsian ini!! =)

SeNi ItU InDaH berkata...

amln surh al-mulk juga bgus..mghalang dr kna seksa dlm kubur..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...