24 November 2009

Merepek punya kerja

"Owh, baguslah awak nak buat kerja-kerja merepek ini!"

Dalam memuji ada penghinaan. Kenapa dikatakan kerja aku ini kerja merepek? Apa sebenarnya kerja aku? Owh, tidak!

Itu bukan kerja aku. Itu kerja kita. Kerja menyambung risalah Nabi. Atau mudahnya ialah tanggungjawab ajak org buat baik dan larang org buat tak baik adalah tanggungjawab kita.

Cuma aku tak sehebat kalian. Aku tak kuat untuk berdiri melakukan kerja itu sendiri. Aku terpaksa mencari kekuatan lebih. Itulah sebabnya kerja itu menjadi kerjayaku. Belum terdaya memberi ruang masa untuk kerja ini di samping melakukan kerja lain.

Soal merepek, I leave it to you how to define it...

Soal berbuat baik dan cegah kejahatan ke atas diri sendiri terpulanglah. Salah silap adalah norma kehidupan. Tapi kerja ini adalah pasti dan perlu. Kerja MENGAJAK dan MELARANG. Noktah.

***
Komen merepek ini diberikan oleh seorang intelektual yang aku temui semalam dalam program Inter-civilizational Youth Engagement Program 2009 (IYEP3) yang menemani rakan pensyarahnya untuk bicara mengenai krisis ekonomi global.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular