31 Julai 2005

KIAMAT SUDAH DEKAT



Fandy (Andre Stinky) mengisahkan seorang pemuda Indonesia yang telah dibesarkan di Amerika Syarikat. Setelah kembali ke negara asalnya, gaya hidup dan pergaulannya sangat kebaratan. Kekayaan bapanya membuatkan Fandy hidup mewah dan menubuhkan sebuah band rock bernama Donkoll.

Suatu hari, setelah selesai berlatih, ketika sedang melalui sebuah perkampungan dengan menunggang motosikal, satu insiden telah berlaku. Secara tidak sengaja, mukanya terkena lemparan ais krim dari seorang kanak-kanak. Ketika Fandy membasuh mukanya di surau, kasutnya telah dicuri oleh Saprol (Dwiki Reza), seorang kanak-kanak dari kampong tersebut.


Kiamat Sudah DekatFandy mengejar Saprol dan terhenti apabila Saprol bersembunyi di sebuah rumah. Fandy tidak lagi memarahi Saprol apabila terlihat seorang gadis bertudung litup sedang menjemur pakaian iaitu Sarah (Ayu Pratiwi). Sarah adalah anak Haji Romli (Deddy Mizwar) seorang duda yang sangat alim dan mempunyai pandangan berbeza tentang cinta dan perkahwinan berbanding orang lain termasuk Fandy dan keluarganya.

Fandy cuba melamar Sarah tetapi dikenakan bebarapa syarat oleh Haji Romli. Fandy yang sangat jahil tentang agama diminta belajar bersolat dan membaca Al-Quran sehingga pandai. Orang yang mengajarnya tidak lain dan tidak bukan ialah Saprol, kanak-kanak yang pernah mencuri kasutnya.

Usaha keras Fandy dan pertembungan dua budaya yang sangat berbeza ini telah membuatkan filem ini sangat menarik dan mampu menghiburkan penonton segenap lapisan umur. Fandy seakan gagal memenuhi semua syarat tersebut. Keadaan menjadi semakin tegang apabila Hj. Romli cuba menjodohkan Sarah dengan anak kawan baiknya yang sedang menuntut di sebuah universiti di Mesir dalam bidang agama.

Apa yang menarik, filem ini berakhir dengan kejutan dan kejutan yang dibuat itu tidak pernah dilihat dalam mana-mana filem cinta remaja lain kerana ia sebuah kejutan yang mengungkap erti sebuah keikhlasan, yakni keikhlasan kepada Yang Maha Esa....

Adakah dugaan yang lebih dahsyat menanti Fandy seterusnya… hmm, tengoklah sendiri.. pasti tak rugi!

1 ulasan:

Unknown berkata...

hii,,
nama ku dini...
ku suka banget nonton sinetron ini,
apalagi kalau ada saprol,,
kalau boleh tahu sekarang kok udah ga ada kabarnya reza di tv lagi??
aku ngefans banget sama dwiki reza soal nya mirip banget sama temen ku,,

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular