header-photo

Don't judge the book by its cover

Tadi lecturer Law of Evidence aku kata hearsay evidence tidak diterima pakai dalam pembuktian sesuatu fakta. Hearsay evidence ini termasuklah pendapat seseorang. kata-kata seorang saksi hanya diterima pakai sebagai bukti sekiranya apa yang dikatakannya itu terbit daripada apa yang dia nampak atau dengar. Tapi, ada pengecualian dalam hal ini sekiranya pendapat itu dikeluarkan oleh seseorang yang pakar dalam bidang terbabit. Sebagai contoh doktor yang mengesahkan simptom-simptom seseorang yang berpenyakit itu ini dsb.. pehh, seriusnya apa yang aku tulis ni. Maklumlah pasal undang-undang ni kena gini.. cuma satu perkara yang tarik perhatian aku ialah pasal kenyataan ni :

..if one has long jaw and furious eyes, he must be a criminal..
..100% of criminals born to be criminals..

Fuhh, keras sungguh kenyataan tu. Itu expert opinion la tu yang pernah dikeluarkan oleh seorang doktor dalam satu kes bunuh. Mudahnya doktor tu punya penilaian atas siapa itu penjenayah.

Yang menariknya dalam kes tu, mahkamah tak menerima plak expert opinion macam doktor tu disebabkan pendapat yang tak kukuh. Mahkamah lepas tu berjaga-jaga dalam mengambil pendapat pakar gini dengan mengkaji pula sejauh mana kepakaran yang mereka miliki. Makin jelas betapa doktor tu tak cukup pakar, tetiba lepas tu dia kata "..actually only 40% of criminals born to be criminals.." Apa hal plak doktor sorang ni? ikut sembarangan je dia nak cakap..nasib baiklah hakim bijak.

Bukan mudah nak jadi hakim.. eh, tak cukup sempurna ayat tu.. bukan mudah menjadi manusia sebnarnya. Bukan kerja kita nak hukum orang melalui apa yang kita nampak dengan mata kasar. Takkanlah dengan muka garang, tangan kasar, mata merah, gigi taring itu semua menunjukkan orang tu ganas dan jahat. Itu kalau dalam hal ganas tak ganas..

Ini hal yang lebih ringan.. sejauh mana kita percaya pada kawan2. Adakah semudah itu juga kita menghukum kawan-kawan yang datang lewat meeting? Atau yang tak datang ke kelas? Atau yang selalu keluar malam? semuanya selalu dipandang negatif..

Alah, takkan kau tak tahu, mesti dia pergi keluar dengan awek dia ni.
Dia ni memang tak pernah nak punctual.. sengaja je lewat
Memang keje dia tido memanjang.. dah la malas, patut la asyik gagal aje..

Sedih kan kalau kita dipandang begitu apabila lewat meeting disebabkan sakit perut yang tiba2. Atau pun tak ke kelas kerana malam tadi tak dapat tido kerana tolong kawan yang sakit dan tertido pada siangnya. Atau keluar malam kerana terpaksa kerja overtime cari duit sebab tak dapat PTPTN.

Bila kita berada dalam keadaan senang, kita fikir orang lain pun senang.. sampaikan kadangkala kita terlepas pandang untuk memahami kawan kita.. untuk mengenali dia lebih dekat.. untuk mengetahui masalah hidupnya.. untuk sentiasa berfikiran POSITIF.

Kita suka kalau orang buat baik pada kita. Kita juga tak suka kalau orang nampak baik depan kita tapi belakang kata tak elok kat kita. Pendek kata kalau nak orang pandang baik pada kita, kita pandang baiklah pada mereka .Biarlah orang kata apa, yang penting kita tenang hadapi hidup apabila setiap yang berlaku itu kita pandang positif.

Hari yang berlalu jangan dikenang.. Masa akan datang jangan diramal.. Kita mampu buat yang terbaik untuk hari ini andai tidak terikat dengan hari lalu yang mengecewakan dan hari akan datang yang menakutkan

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...