header-photo

Macam Tak Percaya

14.02.05



Kehairanan mula menerpa. Aku terpandang dua orang perempuan. Berbual dalam keadaan mencurigakan.Bukan aku nak tuduh atau berpandangan buruk. Seorang berperwatakan kasar macam lelaki. Dari aspek percakapan,pergerakan dan pemakaian nampak kelelakian. Seorang lagi memang kekal dengan ciri kewanitaan. Mereka berbual di kawasan yang agak tertutup daripada pandangan awam. Mereka berdua-duaan dan berbual
dalam secara berhadapan. Kadang-kadang mereka akan berjalan sedikit demi sedikit. Kemudian, berhenti semulaapabila yang berbaju putih itu cuba merangkul pinggang si baju merah jambu. Cepat-cepat dia menolaksi baju putih dan mula bercakap kembali. Aku dalam jarak yang jauh tak mendengar apa-apa. Aku cuba perhatikan gerak-geri mereka.Mereka seolah-olah tidak mengendahkan keberadaan aku di situ.

Muka mereka kelihatan seperti marah. Tangan si baju putih mula cuba memujuk si baju merah jambudengan memegang tangannya. Tapi, seperti tadi tangannya ditolak. Bincang dan bincang kemudian berjalan kembali.Sekali lagi si baju putih cuba memegang tangan si baju merah jambu tu seperti si ibu ingin memimpin anaknya.Namun, respon negatif juga yang diberikan.

Aku masih di hadapan mereka menunggang motosikal. Buat-buat sedang menerima panggilan telefon.Sengaja aku perhatikan mereka sejak awal. Kadang-kadang ada pula pensyarah atau pelajar lain yang melintasi mereka. Secara tiba-tiba mereka akan berkelakuan seperti biasa dan cukup menghormati orang yang melintas itu dengan memberikan salam. Semangat inkuiri aku semakin tinggi. Hendak sahaja ditinggalkan motor dan pergi mengendap semata-mata untuk melihat penghabisan cerita.

Namun, perutku dah tak tahan lagi mencari sesuatu untuk dihadamkan. Aku berfikir sejenak baik buruk aku teruskan duduk kat situ. Fikir punya fikir akhirnya aku buat keputusan pergi kafe Bilal sajalah.Lebih baik aku makan, silap-silap nanti sampai pukul 7 agaknya mereka ini. Sekarang pun mereka sudah ada dalam posisi duduk. Mereka duduk di tebing jalan berhampiran kawasan letak motosikal.

Cukuplah agaknya untuk aku renungkan hari ini. Terpulanglah nak fikir macamana. Aku tak sanggup nak simpan dalam diri sahaja. Jadi, sebab itu aku luahkan supaya puas hati ini. Barulah tenang sikit..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...