28 September 2011

Ayuh melancong ke Somaliland


Aku pernah bercerita mengenai Somaliland berbeza daripada Somalia. Aku juga pernah bercerita mengenai kepayahan mereka untuk menunaikan haji dalam entri Jom pergi haji naik kapal. Kali ini aku ingin berkongsi lagi.

Somaliland lebih aman dan stabil di rantau bergolak Somalia ini. Dalam kemunduran pembangunan, mereka maju dalam ekonomi pertanian dan stabil dalam politik. Banyak usahawan Malaysia sudah mula menjenguk ruang perniagaan di sana.

Baru-baru ini aku berurusan dengan mereka yang mempunyai kehebatan sistem pemindahan wang secara hawalah tanpa melalui sistem perbankan. Sukar untuk aku terangkan di sini tapi inilah cara terbaik yang dapat mereka cipta dalam melakukan pindahan wang antarabangsa.

Selepas ini, luangkan sedikit masa anda untuk menonton liputan Majalah 3 awal Ramadhan lepas mengenai Somaliland. Anda pasti terkejut bagaimana tukaran wang asing dibuat secara bebas dan selamat di pasar terbuka tanpa kawalan. 

Dan bertambah terkejut apabila mereka tinggalkan saja wang diselimuti kain untuk menunaikan solat di masjid apabila azan berkumandang. Sistem transaksi pembelian barangan juga hanya menggunakan sistem kredit telefon. Untuk memahaminya, tontonlah video di bawah.

Jika anda ingin melancong ke Somaliland untuk merasakan sendiri kebenaran liputan ini, aku bersedia untuk menghubungkan kalian, InsyaAllah. Begitu juga dengan siapa yang berminat untuk berniaga.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular