30 Oktober 2010

Ikuti tunjuk ajar betul untuk jadi pendidik


Sebaik saja anak dilahirkan, doktor rapatkan terus anak dengan ibunya agar bersentuhan kulit. Persentuhan ini mampu menggalakkan hubungan kasih sayang anak dan ibu selain merangsang naluri 'rooting reflex' untuk menyusu badan.

Setelah direhatkan seketika, ibu dan anak dikembalikan ke wad untuk berehat lebih lama sebelum dibenarkan pulang. Anak yang sudah dibersihkan kini diletakkan dalam 'katil'nya bersebelahan ibu.

Perlahan saja gerak kaki ibu kerana sakit di tempat peranakan juga disebabkan oleh jahitan pada kulit yang dikoyakkan dalam proses episiotomi. Untuk duduk atau berbaring, ibu perlu menahan ngilu dan pedih itu.


Keesokannya selepas diperiksa doktor, ibu dan anak dibenarkan pulang ke rumah. Kufikirkan urusan keluar sebentar saja tetapi makan masa juga untuk disiapkan dokumen berkaitan.

Hebat juga Hospital Selayang kerana menggunakan sistem kod bar untuk segala urusan pesakit. Hanya berbekalkan sekeping label berkod, aku ke kaunter pembayaran mengambil baki yuran perkhidmatan yang dikenakan.

Berbaloi rasanya melahirkan anak di hospital kerajaan kerana subsidi yang diberikan kerajaan kepada rakyat dapat mengurangkan beban kos perbelanjaan. Apatah lagi jika kita merupakan kakitangan kerajaan. Sudah begitu tanggungjawab kerajaan kepada rakyat. Tidak kiralah parti apapun yang memerintah.

Mak turut serta membantu membawa anak dan cucunya pulang ke rumah. Seronoknya bukan kepalang. Begitu juga dengan sanak saudara dan rakan taulan lain. Jadi, tak perlulah aku bayangkan kepada kalian bagaimana pula perasaan ibu dan ayahnya.

Bermula saat ini, era pendidik mulai aku tempuhi bersama isteri tercinta. Soal pendidikan anak sudah tentu Islam menjadi teras rujukan. Bukankah Islam itu satu cara hidup yang sempurna mengajarkan kita semua selok belok kehidupan?

Alangkah ruginya jika manual ini tidak kita hadam dan terjemahkan dalam hidup. Buku bertajuk 'Pendidikan Anak-anak Dalam Islam' karangan Abdullah Nasih Ulwan yang pernah menjadi rujukan ibu dan ayahku kini menjadi panduan aku untuk menjadi pendidik.


Rasulullah sangat bersungguh dalam hal memperlihatkan kecintaan dan kasih sayang kepada anak sehinggalah dalam satu kisah seorang Arab datang kepada baginda lalu dia ditanya sama ada dia mencium anak-anaknya?

Jawapan 'tidak' yang spontan keluar dari mulut si ayah tadi ditempelak Nabi dengan mengatakan bahawa Allah telah mencabut sifat rahmat itu dari hatinya. MasyaAllah, moga kita selaku ayah dan ibu sentiasa dilimpahi sifat rahmat kepada anak-anak.

Barangsiapa tidak mempunyai belas kasihan kepada orang lain, nescaya dia tidak akan mendapat belas kasihan [Hadis Riwayat Bukhari]

1 ulasan:

Aliff Imran berkata...

Tahniah Suhail..& happy breast-feeding to ur wife too..
Aku doakan ko & bini ko berjaya menyusukan ank ko sehingga 6bln pertama tanpa setitis air dr apa-apa jua pun KECUALI SUSUIBU, pastu cukup 6bln aku akn doakan ko & wife ko berjaya susukan anak ko dgn SUSUIBU tanpa berhenti(kecuali pregnant lagi)

Aku MALAYSIAN BREAST-FEEDING PEER COUNSELOR, so aku totally support Breast-feeding..so...kalu ko or ur wife ada masalah jgn sesegan cari aku...:)

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular