header-photo

Berkelah di pantai Kuala Linggi


Sudah 10 tahun aku tak berenang di laut. Semalam aku dan ahli keluarga lain berkelah di pantai Kuala Linggi. Kami tahu di sana tak ramai orang. Jadi, berseronoklah kami sekeluarga.

Kebanyakan kawasan berhampiran pantai sudah dimiliki orang. Apabila ingin berkelah,mesti dapatkan izin dengan bayaran sepatutnya. Tapi ia bersekali dengan sewa chalet.

Mujur tuan tanah baik hati menunjukkan kami kawasan yang tak bertuan. Di sanalah kami berkelah. Perkelahan ini juga bagi meraikan adik bongsu aku yang bakal masuk universiti 3 hari lagi.

Aktiviti sebegini sangat penting bagi mengeratkan hubungan kekeluargaan lebih-lebih lagi apabila ahli keluarga tinggal berjauhan dan jarang bertemu. Buatlah saja apapun aktiviti seumpama ini. Tengok wayang, berkhemah di hutan, berjogging di taman, mengemas laman, dan apa saja.. yang penting BERJEMAAH. Pasti tak sia-sia.

Setiap perkara yang tidak disertakan padanya nama ALLAH maka ia akan menjadi sia-sia (lagha), senda-gurau serta main-main kecuali empat perkara. Suami yang bercanda dengan isterinya, seorang yang melatih kudanya, seorang yang sedang memilih antara dua sasaran dan seorang yang berlumba dalam sukan renang.

- Hadis riwayat al-Suyuthi di dalam al-Jami’ al-Saghir, hadis no: 2312.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...