header-photo

Mungkinkah teknologi hari ini ditinggalkan?

Semalam aku disapa seorang sahabat dalam kejiranan. Dia bertanya padaku, "Apakah nanti akhir zaman, manusia akan kembali seperti dahulu dan tak menggunakan teknologi komputer internet ini?"

Soalan itu susah untuk dijawab tapi ia tak mustahil. Sebabnya kelihatan fesyen sekarang cuba untuk kembali ke era terdahulu. Semakin labuh dan longgar. Simple tapi kemas. Kalau gaya retro, ramai sudah berkenan.

Lagu di radio juga lebih terkesan lagu retro berbanding lagu moden. Jangka hayat lagu moden tak sama bertahan. Lirik yang puitis dan beralas itu lebih digemari.

Hidup dalam zaman kecanggihan teknologi ini mendatangkan juga kesan negatif yang banyak dari sudut sosial. Bukan main hebat bercakap dalam Facebook tapi apabila berdepan cakapnya tidak petah, bahkan adab kesopanan tak dijaga kerana selama ini bercakap menggunakan keyboard tanpa punya suara dan intonasi.

Waktu hari raya,anak-anak zaman kini sudah kurang jalan beraya. Sebabnya ramai akan duduk di rumah menonton rancangan tv yang dilambakkan atau bersama PC, laptop atau PS3 mereka.

Seperti dalam filem Wall-E, kehebatan teknologi membuatkan manusia hanya duduk atas kerusi bergerak dan monitor skrin sentuh untuk sebarang aktiviti. Hanya apabila berlaku pelanggaran, baru mereka tersedar. Baru mereka tahu yang mereka tak tahu PR. Bukan itu saja, untuk membaca buku pun sudah tak reti sebab asyik baca e-book agaknya.. petikan filem ini sangat menarik. Sila tonton.



Jadi adakah mungkin teknologi hari ini akan ditinggalkan suatu hari nanti untuk kembali kepada zaman yang hidup 'bermasyarakat'? Jawapan aku, ya mungkin tapi tak sepenuhnya ditinggalkan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...