06 Jun 2010

Lagu dari filem MANN asalnya patriotik

Pada 2007, aku dijemput mengiringi seorang sahabat ke Jordan untuk misi pencarian barangan antik bagi mengisi ruang monumen Taman Warisan Islam di Terengganu.

Sewaktu berehat di lobi hotel, telefon bimbit pemandu kami berdering. Lalu terdengarlah lagu ini.



Lagu ini tak asing bagi aku yang pernah meminati filem Hindustan bertajuk MANN. Baru aku tahu rupa-rupanya lagu asalnya adalah dalam bahasa Itali yang dinyanyikan atas tema yang berbeza.

Tema Itali adalah semangat cintakan Itali manakala tema MANN semacam cintakan kekasih. Aku cuba cari maksud bagi lirik Hindi tapi masih belum ketemu.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular