02 Mac 2006

Demonstrasi Bantah Karikatur TAK BERKESAN

Saya tidak berhajat nak memburukkan umat Islam itu sendiri. Dalam urusan antarabangsa hari ini, Amerika dan kuasa Barat sungguh dominan dalam menentukan baik buruk suatu perkara dari pandangan dan fahaman mereka.

Maka, bagi mereka karikatur penghinaan Nabi Muhammad itu adalah satu hak asasi yang dibenarkan. Apa salahnya mereka buat begitu? Itu adalah hak mereka, bak kata penerbit Akhbar Denmark tersebut.

Tapi, bagi kita ia merupakan satu penghinaan. Maka, umat Islam seluruh dunia bersatu-padu melawannya dengan mengadakan demonstrasi. Ada yang aman dan ada yang tidak. Ada yang bakar bendera dan ada juga yang bakar kedutaan. Umat Islam yang berserban dan berjubah juga berjilbab turut melaungkan kata-kata marah kepada mereka.

Pasti kita juga berasa marah atas penghinaan Nabi kita. Saya teringat hal ini pernah dijadikan debat di UM bertajuk " Isu Karikatur : Kita Melampau atau Mereka Melampau?". Cukup menarik isu ini diperdebatkan. Namun, pada pandangan saya sebagai penonton merasakan hujahan bahawa mereka (org kafir) yang melampau tidak cukup kuat kerana hujahannya hanya boleh diterima pakai oleh orang muslim dan dirasakan rasional oleh orang muslim sahaja.

Mari kita lihat keratan terbaru akhbar hari ini :



Adakah ini menunjukkan bahawa demonstrasi itu dapat memberikan tekanan kepada mereka untuk memahami sensitiviti kita apabila disentuh isu Nabi tercinta? Bagi saya, ianya gagal.

Kenapa saya kata begitu? Sebabnya sesetengah umat Islam sendiri yang tidak berstrategi dalam menangani banyak isu melibatkan Islam. Bagi saya, sengaja Allah buat begini untuk uji umat Muhammad.

Apabila sesuatu isu timbul tentang Islam, kita melenting dan tidak cuba menerangkan apa itu Islam? Mereka yang buat begitu kerana jahil. Kita sepatutnya membantu mereka memahami apa sebab kita marah karikatur Muhammad. Jika mereka bercakap hal hak asasi, mengapa tidak dibincangkan apa yang dimaksudkan hak asasi secara rasional bukan emosional. Para ulama dunia seharusnya mengadakan DIALOG ANTARABANGSA. Inilah juga saranan Bill Clinton yang mengatakan, "Adakah mereka tahu perbuatan mereka suatu penghinaan kepada Nabi Muhammad?".

Tindakan membakar bendera dan bangunan adalah mencemarkan kedaulatan sesebuah negara. Umum mengetahui Rasulullah dilempar najis dan dibaling batu oleh seorang Yahudi sehingga luka-luka badannya apabila melalui suatu jalan. Itu menunjukkan tindakan jahat orang Yahudi membenci Nabi. Apa Nabi buat? Nabi baling balik batu pada dia? Nabi pukul dia? Nabi bakar rumah dia? Nabi hina dia?

TIDAKKK! Tidak sama sekali. Bahkan untuk Nabi cari jalan lain pun boleh, tetapi Nabi tidak begitu. Nabi membiarkannya mengulangi kejahatannya. Sehingga apabila dia tak buat begitu lagi, Nabi pelik dan pergi melayannya yang sedang sakit.

Apa Nabi buat? Nabi buat baik kepada orang yang buat jahat kepada baginda. Kita pun seharusnya buat baik kepada orang yang hina Nabi. Ya, saya tak nafikan ada antara kita seperti Saidina Umar. Tetapi seeloknya kita hadapi dengan cara yang berhikmah kerana kita tahu mereka sengaja buat begitu untuk provokasi.

Kita perlu tahu juga apa mesej yang mereka bawa? Mereka ingin menunjukkan bahawa Muslim = Terrorist. Betul ke? Tak perlu jawab. Sebab mereka bukan hendak mencari kebenaran tetapi sengaja menimbulkan hal ini untuk melihat kita melenting.

Come on guys, we should not be stupid and being played with their agenda. Bear in our mind what a famous muslim scholar in US, Dr. Ahmad Totonji said:


We keep on denying what they accuse us which makes us wasting our time and neglect of showing the kindness, the beauty, and the simpleness in Islam. We beleive that Islam teaches us everything from the toilet thingy to conquering the world..

Thus, I would be thankful to my friend, Suhadak and his team trying to tackle the issues by caricature too. You may see the cartoons by clicking here or by visiting PKPIM website.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular