27 September 2005

Padah kerja minit terakhir..

Waduh..sakitnya kepala. Tengok tajuk pun rasa janggal sikit.Maklumlah anak muda sekarang macam kita ni suka guna bahasa rojak (dulu Datuk Rais Yatim ada sebut pasal ni)..jadi bila dengar bahasa melayu, bahasa kita, bahasa ibunda, terasa janggal pulak, seolah-olah kita ini berada di negara yang keliru bahasanya. Eh, tuding jari pada diri sendiri nampak.. hmm, memang pun. Biasanya kita dengar orang kata, "kau ni suka sangat belajar last-minute." Jadi, bila kata , "Kau ni suka sangat belajar minit terakhir." Hmm cukup janggal. Tapi, sebenarnya bahasa melayu pun ada istilah yang sepatutnya (aku ni pun satulah, nak guna BM pun salah) iaitu saat-saat terakhir. Lebih betul tuh..

Oklah, aku nak citer pasal baru-baru ni apa yang terjadi pada diri disebabkan buat kerja di saat-saat terakhir (lagi mantap ekspresi BM daripada English kan?)

(Biarlah aku cakap gaya orang muda sekarang..tak le kekok) Memang pun last minute ni tak bagus tapi bukan sengaja pun (kekadang sengaja gak, yelah waktu lapang mesti rasa nak rehat kann..apa lagi? Tidola)sebab banyak keje lain gak nak buat.. dengan adik lagi nak layan, kekawan pun nak kena bersosial memacam la pendek kata..so, last minute la the best way to settle all things..

tapi inilah kali pertama aku terlalu lewat.. sampaikan terpaksa berjaga hingga pagi hari.. bukan senang rupanya jadi lawyer (kawan aku ada cite sorang tu dia taknak jadi lawyer bila sedar banyak betul keje lawyer.. membebankan) sebabnya kat malaysia, lawyer bukannya buat keje advokasi je tapi jugak keje2 pejabat.. tu yang leceh tu. Memang betul gak kot orang kata jadi lawyer ni exclusive sket.. tak campur ngan masyarakat.. Eishh kalau gitu lebih baik tak payah jadi lawyer.. aku rasa sebnarnya
boleh la..maybe kalau2 kita leh tukar persepsi orang takde la lagi org kata kita ni cam tuh..(yes, it's a good idea)

bila dah sampai pagi hari, aku still tak siap lagi beberapa perkara (padan muka!) sampaikan tengah2 menulis, aku terangguk angguk bangun je aku pun geleng geleng (apa nak jadi nih?)..aku cuba gagahkan diri, jangan hampiri tilam (musuh utama saat kita mengantuk dan ada keje).. alhamdulillah akhirnya siap..

Aku tak sedap ati la nak ponteng kelas. So, aku terus pi kelas tapi tak bertahan akhirnya sampai lah pukul 11.. hmm, satu kelas ni je terpaksa aku tak pergi.. Yelah, kata doktor ubat bagi mengantuk ialah tido.. so, apa lagi? Zzz Zzz Zzz

Hmm, rugi tau tak pegi kelas sebab camtu.. sedangkan bila kita ada emergency itulah waktunya untuk kita betul2 ponteng.. (kan kita ada hak untuk tak pegi kelas 20% daripada full attendance.. tau kan?)nasib baiklah itu kali pertama.. jadi mungkin ada baki satu lagi untuk tak pergi kelas.. so aku akan gunakanla peluang yang tinggal untuk digunakan pada perkara lebih penting dan lebih baik.. (hehehe alasan je tu.. mana lebih penting? belajar ke atau...) Hmm soal mana lebih penting itu ikut keadaan.. yelah kalau tengah ada kelas tetiba, abang ko masuk wad n kena operate
takkanlah taknak pi? (kan ini lagi penting) bukan apa.. tengok gak lecturer, kekadang
dapat gak excuse sbb gitu (ada lecturer tak terima apapun reason melainkan kita je yang sakit..hmmm)so, kalau dpt lecturer baik gitu, ada le lagi peluang untuk kau exercise your right..

By the way, nenek aku hari ini dimasukkan ke hosp puteri ampang..kena operation kata ibu serius penyakitnya.. aku pun tak pasti apa sakitnya itu? makcik aku kata batu karang.. tapi ibu pula ada cakap sampai bernanah.. takkan batu karang punya kesan sampai gitu.. (aku tak tahu kot..kena tanya doktor)so, doakanlah nenek aku selamat menjalani pembedahan dan diberkati oleh Tuhan Rabbul Jalal..

Amin Ya Rabbal 'Alamin..

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular