header-photo

Baru sekarang kenal makcik..

Seronok betul semua orang apabila diumumkan cuti 3 hari.. Lecturer dah pening kepala macamana nak selesaikan silibus.. Tapi pelajar macam biasalah, hurey.. bersorak hati mereka, walau nampak kononnya sedey gak la tak dapat pi kelas.. erm, berlakon je tuh.

Macam-macam kerenah boleh dilihat pada bebudak UIA nih bila takde air.. nasib baik blkg bilik kolej aku ada anak sungai.. Fuhh, terasa macam dok kat kampung, sejuk dan segar air sungai tu. Yang dah dengan bertuala, berkain basahan, berbondong-bondong datang bawa baldi dan gayung. Bagi kolej lain, terpaksalah beratur mangambil air dari tangki simpanan sementara. Tapi sebenarnya takde pun beratur sangat.. tak tahulah kalau pompuan.. sebab budak lelaki ni ada kete dan moto. Rajin pulak tu keluar pergi cari sungai. Paling tidak pun, pergi masjid terdekat.


Yang kelakar tu tadi, bila pi kelas ramai gak kata ada yang tak mandi. Lepas tu, sorang ni, tengah lecturer dok mengajar kat depan, kitorg belakang berbual, sebab suara lecturer tu pun tak jelas dan selalunya memang ramai tak faham (tu la siapa suruh duduk belakang..erm, dah datang lambat),dia citer pasal kisah dia nak 'memberut'

Yelah bila dah sakit perut, bukan senang nak tahan. Pergilah kat masjid UIA tu, tapi boleh dikatakan setiap tandas ada artifak tinggalan manusia zaman kini yang mungkin baru berusia sejam dua. Kesian pada manusia2 tu sebab mungkin juga diorang ingat ada air di masjid, rupa-rupanya memang tak bernasib baik.

Kawan aku tu pun memecut naik moto pergi ke.. hah, pergi mana korang agak? Salah.. bukan situ, pergi ke CARREFOUR. Tergelak bebudak dengar sebab sampai ke shopping complex besar dia pergi semata-mata untuk melepaskan apa yang dah tak dapat disimpan. DI stesen-stesen minyak pun sama takde air.

Inilah penangan kemalangan lori minyak yang mencemarkan air sungai itu. Tapi tahniah gak pada pihak bertanggungjawab atas tindakan cepat untuk menyedut air tercemar (selama 3 hari ini).Memang bertanggungjawab..

Ada satu lagi fenomena yang boleh korang tengok waktu ni, ramai yang keluar naik moto atau kete bersama beg-beg baju mereka. Nak kata balik kampung, mungkin gak kot bagi yang umah dekat. Tapi yang jauh pun sama jugak.. hah, sebab apa? Sebabnya mereka ni ada sedare mare kat kl.

Sebelum ni taklah rapat dengan saudara tu. Ada yang tak pernah berbual pun. Tapi, disebabkan nak air, sanggup menebalkan diri datang mengemis air. Ceh, teruk betul bunyi ayat tadi. Apapun, baguslah camtu sebab mungkin asbab airlah dia akan rapat dengan keluarga dan sedara mara.

Macam aku, nasib baik ada ofis tempat aku selalu lepak dan buat kerja. Inilah rumah kedua aku walaupun waktu kitorg ada air. Jadi, tak menjadi masalah sangat bila takde air kat UIA tu. Tapi.. aku terfikir nak jadi juga macam kekawan yang merapatkan ukhuwah disebabkan airlah.. tengoklah, esok ke cuba tido umah nenek kat cheras. Dah lama tak jumpa mereka...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...