header-photo

Malunya nak cakap 'sayang'..

cintaku selamanya


Ada seorang kawan tegur, "hei suhail takkan semua tak betul kot. Apsal semua yang ko tulis semua yang tak puas hati je?" Hmm.. suatu yang aku sendiri pun terfikir apa jawapan terbaik untuk soalan dia. Oh memang begitulah rupanya kebanyakan orang melihat orang muda.. semuanya salah. Apa sahaja keburukan semuanya dilemparkan pada orang muda. Betulkah orang muda begitu? Eh, aku tak berlaku adil kepada orang muda. Ya, aku silap.. Mulai hari ini, aku nak cuba cari kebaikan pada semua orang. Baru tak sakit kepala sangat. Bila nampak macam tu, barulah diri kita puas dan orang lain plak dapat manfaat. Tak taulah korang pikir camana...

Kita kena bagi ruang pada anak muda untuk dipaparkan kebaikan yang diorang buat. Sampai bilapun anak muda akan tetap dipandang hina oleh masayarakat apabila segala keburukan mereka sahaja yang dipopularkan oleh media. Lama-kelamaan ada juga anak muda yang menjadi mangsa keadaan. Apa yang mereka nampak hanyalah 'tunjuk ajar' untuk buat jahat. Kita terlupa untuk tawarkan program baik yang mereka inginkan. Barulah akhirnya nanti, kita akan mula rasa sayang pada semua orang.. tiada rasa benci dan semua orang sekeliling adalah modal untuk kita juga buat baik..

Satu hal berkaitan lagi, ini semua harus bermula dari rumah. Kekadang kita sendiri malu untuk katakan, "adik sayang abang" atau "saya rindu ibu" atau bila ditanya,"sayang ayah tak?" malu je rasa nak jawab.. Mengapa kita tidak zahirkan kasih sayang sesama anggota keluarga? Takkanlah setelah mereka tak boleh dengar suara kita baru nak ucapkan kalimah sayang?

Tak guna rasanya bila jantung berhenti berdegup, barulah zahir kasih sayang anak kepada ayah dan ibu atau sebaliknya. Tak guna kita banding-bandingkan adik-beradik hingga memutuskan kasih sayang yang suci tulus. Tak guna kita dengki dan khianat pada adik atau abang sendiri atas kejayaan mereka. Tak guna kita tengking dan herdik akak atau ibuayah tanda protes. Tak guna kita sepak terajang adik bila tak dengar cakap kita. Memang tak guna semua itu.. kerana kita tak berlaku adil pada diri sendiri. Kita cuba nafikan kasih sayang yang kita dambakan.

Jika ingin dikasihi, sama-samalah kita hulurkan kasih sayang kita pada yang lain... barulah akhirnya anak muda tampak baik..disukai ramai.. disenangi khalayak..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...