20 Februari 2008

Kesenian yang mendamaikan


Aku baru saja menemani kumpulan USRATIKA ke RA Fine Arts Gallery milik Pak Raja (orang kebanyakan memanggilnya Pak Ungku). Di sana kami berpeluang mempersembahkan lagu puisi buat karyawan lain untuk penilaian umum.

Tak disangka-sangka, antara tetamu yang hadir ialah Dato' A. Samad Said, Sani Sudin (Kopratasa) dan Pyan Habib. Ramai lagi sebenarnya yang sangat hebat dalam dunia seni dan sastera yang turut serta tapi kami sendiri belum mengenali mereka.


Tugasan aku sebagai krew Serambimaya, pasti akan merakamkan setiap aktiviti. Sesudah itu, aku ajak rakan-rakan USRATIKA ke Laman Santai. Sudah takdir Tuhan mempertemukan kami dengan Sani Sudin. Cukup banyak pesanan yang diberikan kepada kami golongan muda yang baru melangkah untuk berdakwah melalui seni.


"Perjuangan ini memakan masa. Tak termakan kita. Kadang-kadang termuntah balik..."

"Nak dapat ilmu perlu berguru. Wajib berguru. Takde karang memang sesat jadinya..."

"Kenapa seni dipandang hiburan semata-mata? Sebenarnya seni membuatkan kita mengenali siapa diri kita..

Kau kenal siapa diri kau? Kalau kau tak kenal, macam mana kau nak kenal pencipta diri kau?"

Inilah antara kata-kata Sani Sudin yang setiap hari boleh kita temui di Balai Seni Lukis Negara. Di situlah dia berkarya dan menjual karyanya. Hanya berbasikal dari Gombak ke Ampang.

Dalam mengukuhkan gerak kerja dakwah (termasuk bidang seni ini) 3 elemen ini tak boleh dipisahkan. 1) Ilmu. 2) Ruh (amalan ruhiyyah). 3) Kumpulan yang menggerakkan. Dan akan pincanglah natijah yang dihajati jika elemen-elemen ini terpisah. [sumber: buku 'Hassan al-Banna wal halaqatul mafqudhoh']

Semoga aku dan penggerak-penggerak lain dapat berusaha mengikat rapi setiap elemen menjadi rantai penyambung kepada risalah kebenaran yang ingin disebarkan.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular