07 Februari 2008

Doa menjaga 'harta'

Aku pasti ramai di antara kenalan aku mengenali tokoh yang ingin aku ceritakan. Orang yang aku maksudkan adalah seorang bekas mufti Pulau Pinang.

Syeikh Azmi adalah antara barisan pemimpin yang pernah memberi bimbingan kepada aku dan rakan-rakan dalam menjalani proses kematangan diri. Ingatkah lagi wahai sahabat-sahabatku sewaktu kita mengenali beliau buat kali pertama di Sri Rampai?

Itulah pengalaman pertama aku mendekati ulama'. Tak pernah terfikir untuk berbual atau berbincang dengan seorang mufti seawal umur 20-an. Setinggi mana pun mereka ini, tidak pernah mereka memperkecilkan kita. Kerenah anak muda sanggup dilayan.

Hakikatnya beliau juga manusia biasa. Yang bisa gembira dan sedih. Yang bisa ketawa dan menangis. Dalam menempuhi keadaan yang sering berubah dari semasa ke semasa.

Semalam aku berkesempatan berbual dengan seorang kakak yang agak rapat dengan mak mertua Syeikh Azmi. Banyak perkara yang diceritakan termasuklah sesuatu yang tidak diketahui ramai.

"Sampai takat mana kaki Syeikh Azmi dipotong?"

"Sampai atas lutut"
"Akak sedih bila dengar Mak Ungku cerita bla bla bla.."


Tak siapa sangka penyakit beliau semakin kronik sehingga menyebabkan kaki beliau dipotong. Begitu juga dengan diri beliau sendiri. Syeikh Azmi, menurut cerita kakak itu, asyik membuka selimut menutupi kakinya yang dipotong dan menutupnya kembali.

Berulang kali beliau berbuat demikian. Sebelum dipotong, beliau berusaha menunjukkan bahawa kaki beliau masih elok dengan membuat senaman ringan menggunakan kaki itu. Tapi sebenarnya kaki beliau tidak boleh berbuat demikian.

"..1..2..3..10"

Kiraan beliau dilangkau selepas 3 kepada 10 bagi menunjukkan seolah-olah beliau boleh menggunakan lagi kaki itu untuk bersenam sebanyak 10 kali ulangan. Hakikatnya, beliau tidak berdaya lagi.

Sesiapa yang hadir di Kampung Baru Medical Centre (KBMC) pada waktu itu sayu melihat keadaan Syeikh Azmi. Derita seorang muslim seharusnya menjadi derita muslim yang lain.

Sebelum aku mengakhiri perbualan dengan kakak itu, aku dimaklumkan bahawa Syeikh Azmi kini mengalami komplikasi jantung pula. Beliau baru sahaja dimasukkan ke CCU di tingkat 1 IJN.

Tidak seperti di KBMC, ramai yang beratur untuk bertemu dengan Syeikh Azmi dengan mudah. Di IJN, pelawat adalah dihadkan dan tiada sesiapa dibenarkan menemani beliau.

Hari ini adalah hari pertama beliau dimasukkan ke IJN dan aku memohon kepada sahabat sekalian yang membaca entri ini untuk menyebarkan maklumat ini dan mendoakan agar beliau segera sembuh. Mereka ini harta berharga buat kita.
p/s: aku tulis entri ini pada 5.2.08 tapi tak sempat siarkan cepat

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular