header-photo

Samun bas



Aduh, trafik sesak ni. Susah pulak tu aku nak cilok. Inilah bebelan aku sewaktu naik moto nak pergi umah nenek.Tak pernah-pernah jadi begini. Hairan juga dibuatnya. Tiba-tiba ternampak satu bas merempuh pembahagi jalan.Aku pun cepat-cepat letak motor kat kaki lima. Macam biasalah, rakyat Malaysia. Pantang nampak kemalangan, semua nak datang jadi pelakon tambahan. Mulalah sok sek sok sek..

"Eh, apa yang berlaku tu."

"Alah, ada mat pit samun bas."

"La, tak reti nak bawa bas, curi bas plak. Ada sesiapa cedera?"
"2 orang perempuan."
"Si mat pit tu macamana?"
"Hah, lunyai habis orang belasah. Lepas tu baru bagi kat polis."

Inilah citer unreliable tentang kes samun bas. Maklumlah bila dah berkumpul. Cite pasal A dari sorang sampai ke orang terakhir dah jadi Z. Aku pun iyakan jelah apa yang diceritakan. Sekali esok hari lepas baca UTUSAN ONLINE, memang betul kejadian samun bas daa.. maknanya cite dia betul, cuma ada tambah rencah sket.Yelah bukan 2 orang cedera, tapi 4 orang. Erm, papepun lebih baik korang klik sini tgk berita sebenar.

Aku rasa penyamun ni kan dia terpengaruh cite omputih la. Al-maklum omputih ni hebat dalam kes-kes rompak samun ni. Macam-macam teknik dan skil diorang ada. Penonton pun kekadang terfikir, "Iye tak ye jugak,mungkin aku boleh cuba cara begini." Maka, terjadilah apa-apa yang dulu tak pernah terjadi.

Sorang Myanmar ni memang tak tengok cite omputih betul-betul lah. Kalau dia teliti, dia mesti rancang sebelum menyamun. Barulah segalanya berjalan lancar. Ish ish ish maafkan aku tersilap cakap. Macam nak menggalakkan jenayah pulak.

Bukan apa, memang buat apa-apa pun merancang tu penting. Kalau tak reti bawa bas, janganlah samun bas. Kalau nak samun pun, jangan pandu sendiri. Ugutlah si pemandu bas. (Ini bukan cadangan tapi apa yang selalu berlaku dalam cite omputih)

Cite pasal merancang ni, duit kita dari gaji pun kena dirancang belanjanya. Tetiba cite gaji, yelah waktu akhir bulan ni la orang dapat gaji. Kalau gaji RM10000 pun, kalau tak dirancang perbelanjaan mesti pokai jugak. Ada je kita dengar orang gaji RM500 keje di tengah-tengah bandar kl. Dia masih boleh hidup seperti orang biasa. Silap-silap ada saving.

Eh, cite pasal saving ni satu lagi hal. Lepas terbaca dalam Mingguan Wanita bulan Jan 2006, aku tersedar pentingnya saving. Tapi jangan simpan semata-mata, biarlah yang ada pelaburan. Jadi, duit akan beranak (istilah kiasan Melayu).Hmm.. aku dah terjumpa satu bentuk pelaburan. Melabur sket, pulangan banyak. Nak tahu kena tanyalah.. penat la menaip.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...