29 Mei 2006

Ek Eleh Anak Emak


Atas kerana hubungan istimewa inilah, aku pasti menurut setiap kata ibuku. kaau disuruh, wajib dibuat. Kalau dilarang, wajib ditinggalkan. Tapi ini tidak bermakna setiap yang ingin aku lakukan mesti merujuk kepada ibu. Mungkin ada yang meletakkan istilah 'anak emak' bagi orang macam aku.

Nak diiyakan pun tidak, nak dinafikan pun tidak. Yalah, kalau aku ini bukan anak emak, aku anak siapa pula? Lagipun syurga itu bawah telapak kaki ibu. Cuma kalau diikutkan makna istilah yang diperkenalkan itu, ia bermakna anak lelaki yang sangat bergantung kepada ibu dalam hampir semua perkara.

Baru-baru ini aku terbaca dalam HIP Berita Harian artikel tentang 'anak emak'. Semua responden perempuan kata 'anak emk' ini tak pandai berdikari dan mereka tak suka pada orang lelaki begini. Kalaulah yang dimaksudkan itu adlah istilah yang sudah tergun pakai sebegitu, aku pun tak setuju. Sebabnya dalam usia yang menjangkau dewasa, seorang anak lelaki mesti sudah boleh buat keputusan sendiri.

Walaupun gitu, aku ada pandangan lain sket. Biarlah orang lain melabel seorang lelaki itu 'anak emak' engikut definisi mereka. Mengikut definisi aku, 'anak emak' ini sangat penting kerana tanggungjawab utama dia sejak kecil sampai mati serupa iaitu untuk meletakkan ibunya di tingkat teratas prioriti urusan dunia.

Tanggungjawabnya takkan berubah seperti seorang perempuan kerana selepas perempuan berkahwin tanggungjawab berpindah kepada si suami. Itulah pasal ramai emak menangis apabila anak gadisnya dinikahi. Isk isk isk..tersedih plak sebab adik aku tak lama lagi pun jadi milik orang..isk isk

Hah, jangan salah paham plak. Yang dimaksudkan tingkat teratas tak bermakna, waktu tengah keje, tetiba emak call kata balik sekarang, maka ditinggalkan plak keje dan terus balik (lainlah kalau emergency case). Yang aku maksudkan adalah seorang anak yang merujuk ibunya apabila membuat sebarang keputusan dengan tujuan mendapat REDHA ibunya. Bukan umpaa lembu dcucuk hidung yang membabi buta ikut sahaja telunjuk ibu. Yang penting, BINCANG..

Aku teringat citer cerekarama TV3 'Jatuh Cinta Sekali Lagi'. Apabila si suami jatuh cinta dengan setiausahanya, dia seolah-olah terlupa pada isteri. Bahagian ni aje yang aku berminat nak sentuh. Perkara ni nak diqiyaskan/disamakan dengan seorang lelaki yang melebihkan perempuan/isteri daripada ibu.Sebelum berkahwin, selalu utamakan ibu. Tetapi bila dah dapat isteri cun melecun, ibu pun terkadang ditengking dan dilupakan. Kenapa dia buat gitu? Demi siapa? Demi orang yang baru dicintainya.

Bukan kita tak pernah dengar pun citer macam ni. Orang kata dah biasa la.. tp kata Fadzillah Kamsah, "biasa tak semestinya betul.." dan apa yang dibuat is excusable.Tak salah melawan ibu kalau dia 'control' keluarga kita hingga mendatangkan mudarat syarie (spt menyebabkan isteri terseksa, anak tak terjaga, kehidupan keluarga porak peranda, cerai-berai dsb). Cuma melawan itu biar betul caranya.

Tapi hairan plak kenapa seorang yang tak menjawab panggilan ibunya sewaktu solat, tak dapat mengucap kalimah syahadah dan susah untuk meninggal, sedangkan dia sedang berurusan dengan Allah?

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular