header-photo

Salah ke?

Sukan Extreme.. itulah nama yang diberikan bagi sang lasak yang macam mamat ni. Skateboard ni antara permainan ekstrem yang cukup popular. Tapi salah ke diorang main sukan macam ni? Erm, orang tua-tua kalau tengok bebudak lasak ni memang selalu di'cop' sebagai budak nakal..ada kata budak jahat. Ish ish ish kesian diorang ni. Sebab apa orang cakap diorang camtu ye? Mestilah ada sebabnya. Yelah, pakaian compang-camping, ada yang koyak sana koyak sini. Adakalanya jugak tak malu dok berlenggeng. Tambah plak main waktu senja sampai dah masuk maghrib. Mulut plak mudah je lepas dok mencarut dan maki hamun. Ada gak yang siap awek menyibuk dok lepak sama sambil bertepuk mesra tanpa segan silu depan orang ramai. Pakaian si awek pun macam si laki yang tak cukup kain pakai baju nampak ketiak. Hmm.. patutlah diorang nampak jahat, nakal, kurang ajar etc.

TAPI...

Bagaimana plak kalau yang main tu orang baik? Kalau taknak dipanggil baik pun, orang tu bukan orang jahat lah. Diorang main pakai seluar labuh..baju pun sopan. Cakap takde dok mencarut dan maki hamun. Main pun pada waktu yang sesuai tak lah sampai terlajak maghrib. Takde dok kacau anak dara atau bawa pompuan sama sambil bermesra tanpa batasan. Bahkan terjatuh pun dok sebut, "Ya Allah". Bila lalu depan orang tua, siap bagi salam tu. Surau pun datang.. kopiah takde la pakai waktu main skateboard. Pendek kata, semua yang dikatakan orang tua budak jahat tu takde langsung pada riak wajah dan perangai mereka.

Jadi, adakah orang tua akan terima mereka sebagai budak baik? Atau memang permainan ekstrem itu sendiri yang dikatakan 'jahat' atau buruk dipandang mata? camana ye?

Dilema sungguh si muda yang bermain skateboard kalau begini. Mengapa disalahkan pada skateboard sedangkan itu juga sukan moden. Bahkan, ada baiknya si muda yang rasa dirinya baik tu bermain skateboard gak sebab dari situ orang lain akan contohi dia.

Sampai bila mereka yang 'jahat' nak disisihkan? Takkan kita nak haramkan main skateboard? Hmm, takde jalan pintas dalam banyak perkara.. kena kreatif sket la kot. So, kepada sesape yang main skate tu, jangan rasa bersalah la. Aku sokong korang.. tapi yang penting, jangan jadi 'jahat'..biar korang conquer suasana supaya kita semua tak jadi 'jahat' atau dipandang 'jahat'..
HIDUP ORANG MUDA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...