27 Oktober 2020

Penduduk Padat COVID19 Mudah Menular


Brunei > 2.8 x ganda > Mauritius
Mauritius > 2.8 x ganda > Singapura

Tiga negara kecil ini menarik dilihat ketika #COVID19 melanda. Brunei lebih besar dari Mauritius dan Mauritius pula lebih besar daripada Singapura.

Brunei mula dapat kawal penularan pada April. Mauritius dapat kawal pada Mei. Kedua-dua negara ini ambil pendekatan drastik tutup pelancongan sebaik bermula kes pertama. 

Singapura pula sebaliknya. Ia bersedia lebih awal dan dapat mengawal penularan pada awalnya tapi menjelang April, bilangan bertambah luar dugaan. Kes membiak daripada pekerja asing.

Bukan soal negara besar atau kecil rupa-rupanya. Kalau dibandingkan kepadatan penduduk, Singapura lebih padat penduduk. 

Setiap 1 km persegi, penduduk di Singapura sekitar 7,843 orang. Di Mauritius hanya 621 orang. Kalau Brunei, sekitar 77 orang.

Memandangkan penularan jangkitan berkait rapat dengan jarak hubungan sesama manusia, tempat paling padat kena lebih berjaga-jaga. 

Di Malaysia, penduduk kita sekitar 98 oranglah untuk setiap 1 km persegi. Tak jauh beza daripada Brunei. Kalau Brunei boleh, kita pun boleh. Singapura pun dah turun 2 angka.

Memang kita boleh kan haritu? Jadi, tentu tiada masalah melainkan sikap degil dan malas.

Kepadatan itu bukan penyebab. Kita yang ambil ringan SOP yang memudahkan penularan. Tak kiralah orang politik, orang VVIP mahupun orang awam. Semua kena sama-sama amalkan SOP.

#kitajagakita

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular