01 Disember 2017

Maulidurrasul Penting di Pulau Kokos






Sambutan Maulidurrasul itu sangat penting khususnya apabila kita berada di negara asing. Dalam acara yang menaikkan syiar begini, dapat mengukuhkan persaudaraan dan menambah nilai syariat.

Pagi ini kami berarak keliling kampung. Selepas berarak, ada bacaan Quran sebelum diteruskan dengan selawat, zikir dan berzanji. 





Sewaktu aku menyampaikan ceramah seperti yang dipinta Persatuan Islam Pulu Cocos (PIPC), aku mulakan dengan cerita persamaan orang Somaliland dengan Melayu Kokos. Kitab berzanji mereka sama. Ada alunan selawat dan zikir dengan irama yang tersendiri. Kitab ini juga dapat dilihat di Johor.

Sesudah ceramah, mulalah nasyid oleh anak muda. Kemudian kita makan ramai-ramai. Sudah menjadi adat kampung, apabila ada majlis, masing-masing membawa makanan. Jadi, pilihan makanan yang dihidang kepada penduduk begitu banyak. Dikira-kira secara kasar tadi lebih kurang 60 bekas.




Semangat kerjasama yang dapat dilihat sesama orang kampung ini yang membuatkan aku rindu pada zaman kanak-kanak. Serupa dengan keadaan masyarakat kita zaman 80-an dahulu.

Dari susun kerusi, pasang khemah, bakar sosej/daging, buat air, dan sebagainya dibuat bersama. Jarang sekali dapat dengar orang marah-marah, asyik ketawa saja. Sama juga macam orang orang Somaliland.

Ada tiga orang putih ikut serta tadi. Apabila ke Pulu Selma (Home Island), orang putih yang biasanya berpakaian tak cukup kain pasti mengenakan pakaian lebih sopan. Aku tak sempat rakamkan gambar mereka berbaju batik.

Wahai saudaraku sekalian, mereka ini adalah saudara kita. Duduk di sebuah pulau terpencil, namun kecintaan pada agama itu tinggi. Dengan ilmu yang sedikit, mereka mahu beramal.

Sempena Maulidurrasul ini, ambillah kesempatan meneliti diri ini supaya kembali menyuburkan kasih sayang. Alangkah indahnya hidup berkasih sayang. Lebih-lebih lagi andai saudaraku berada di Kokos.

Pasangan suami isteri cukup romantis walaupun sudah tua. Anak muda hormati yang tua, orang tua sayangi yang muda. Semoga Allah pelihara pulau ini dengan iman dan taqwa yang kuat di kalangan penduduknya.

1 ulasan:

asd berkata...

ArmaniQQ

Ayo Main Di Situs Poker Online Terpercaya Yaitu Situs ARMANIQQ

Dengan 9 Permainan 1 User ID (NO BOT) (NO ADMIN) FAIRPLAY Player vs Player 100%
Daftar Dan Mainkan Sekarang
Memiliki Bonus Bonus WOW

• Bonus Turnover mingguan 0.5%(Dibagikan Setiap Minggu)
• Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)

Ayo Segera....Mainkan Sekarang Juga

Hanya Minimal Deposit Rp 10.000 Dan Minimal Withdraw Rp 20.000
(Bisa deposit Dengan E-Money OVO,GOPAY,GOJEK)

Siap Melayani 24Jam Non Stop Setiap Hari nya

Link alternatif : armaniqqs.info | winterarmani.club

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular