19 September 2012

Strepsils haram dimakan

Biasanya isteri aku mesti makan lozeng Strepsil bagi mengurangkan rasa sakit kerongkong. Seperti biasa juga, aku pasti membelinya. Tapi semalam tidak.
Terpampang jelas di depan paket, Dichlorobenzyl Alchohol. Biasanya tiada, mungkin ini paket baru. Selama ini juga tak pernah teringat untuk semak ramuan yang terkandung di belakang paket.

"Sayang, abang tak jadi beli Strepsils sebab ada alkohol. Haram"

Memandangkan aku terasa was-was dek kerana ilmu fiqah yang pernah aku pelajari menyimpulkan kalau setitis arak pun walau tidak memabukkan tetap haram. Cuma aku tertanya yang dipelajari secara terperinci ialah arak, bukan alkohol.

Bagi mendapatkan jawapan, aku pos soalan ke facebook, mengharapkan rakan ahli farmasi dapat menjawab dengan hujahan sumber Islam. Maka, berikut adalah respon daripada rakan-rakan termasuk adikku, Huzaifah, perunding produk halal bertauliah yang aku terabaikan keilmuannya.

1) Adikku


2) Sumber youtube dari Ust. Azhar Idrus (Terima kasih Mohd Faizal bin Mohamad)


3) Fatwa yang dikeluarkan oleh JAKIM (Terima kasih Rizqi Mukriz)

4) Capaian yang ditunjukkan oleh rakan farmasi, Syahiera Farhana.

Setelah memahami ilmu perubatan dari sudut syarak atas sumber-sumber yang diperolehi, aku kini tidak lagi was-was untuk menggunakan Strepsils.

Wallahua'lam. Moga kita ditunjukkan Allah jalan yang benar dan lurus.

3 ulasan:

firdaus khairi berkata...

Enta Punya Tajuk Tu..Hehehehe..Menarik Perhatian Betul..Syukran Info

Sahalfikri berkata...

Memang itulah tanggapan ana pada mulanya.

Tanpa Nama berkata...

Jadi strepsils halal ya? Maaf saya tak paham bahasa melayu🙏

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular