header-photo

#1: Ada tarawih baru nak datang


“Hah, baru sekarang nampak batang hidung dia kat surau!”
“Yalah, Ramadhan kan datang sekali setahun”
“Habis tu, hari lain tak perlu solat berjemaah?”
“Ramai kan yang macam tu. Tu pasal kau tengok surau kita ni penuh malam pertama”

Laa, macam itu pulak. Bukankah Ramadhan datang untuk direbut ganjarannya. Positiflah sikit orang berduyun datang surau. Karang orang sama perangai seperti di bulan lain, mahu susah hati AJK Masjid/Surau.



Di Guangzhou, lagilah ketara. Waktu Ramadhan, entah dari mana datang orang Islam kita pun tak sangka. Tambah menarik lagi apabila pengemis yang bukan beragama Islam pun ada ikut serta makan iftar di masjid.

Tak pulak aku dengar rungutan atau sindiran orang. Mungkin sebab Cina mengamalkan pepatah Melayu ,”jangan jaga tepi kain orang”.

Barangsiapa yang bangun (mengerjakan ibadah) pada bulan Ramadhan kerana keimanan dan kerana mencari pahala (di sisi Allah) diampunkan dosa-dosanya yang lalu.
[Hadith Bukhari, Kitab Solat Terawih]

Syukur Ramadhan pertama disambut dengan baik, aku tidak diuji seperti dulu [Baca: Tarawih sudah dibenarkan di Guangzhou]

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...