02 Mei 2010

Terapi Trauma di Posko Sg Batang (Hari Ketiga)

Semalam kami berkesempatan menziarahi mangsa tanah longsor di Posko Sg Batang, Maninjau. Di sini kami kumpulkan anak-anak untuk menggembirakan mereka. Soalan berunsur agama dijadikan kuiz dan mereka cukup ceria untuk menjawabnya. Dengan cara itu kami berikan hadiah berupa makanan ringan.


Anak-anak yang tidak terisi dengan program dan aktiviti terasa seronok apabila kami hadir memecahkan sunyi. Trauma yang mereka hadapi dapat dilupakan seketika. Sesekali permainan berbahasa Arab diperkenal bagi memupuk rasa cinta pada Islam. Selain itu, kuiz berkenaan para Nabi turut menarik minat mereka.


Walaupun permainan ini dikhususkan kepada anak-anak, para ibu turut terasa keceriaannya. Sudah tentu kegembiraan ibu terletak pada kegembiraan anak-anaknya.



Tidak lupa juga kepada golongan tua, kami sampaikan sumbangan daripada Global Peace Mission(GPM) untuk 111 buah keluarga yang terlibat. Sumbangan kecil itu tidaklah dapat membantu mereka menyelesaikan banyak keperluan, namun hati mereka sedikit terubat dengan keprihatinan kita selaku orang luar.

Di kesempatan ini, aku merayu kepada semua yang membaca. Sebarkan dan sampaikanlah berita ini. Mereka perlukan rumah shelter sendiri. Sekarang mereka hanya menumpang di musolla kerana shelter yang disediakan hanya dapat didiami oleh mangsa gempa bumi pada Disember lalu.

Sumbangan anda diperlukan. Sila sumbangkan kepada:

Global Peace Mission
Bank Islam Malaysia Berhad - No Akaun 14 023 01 002922 4 atau
Maybank - No Akaun 564 221 611 602

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular