header-photo

Selamat Menyambut Ramadhan


Klik pada gambar untuk paparan lebih besar

Grand Reunion SCOLOBU @ cherating : Keriangan


Selepas menikmati hidangan petang, sata dari Kemaman, kami terus bersiap untuk solat maghrib beramai-ramai. Tahlil ringkas dibuat untuk rakan-rakan SCOLOBU yang telah menemui Ilahi.

Setelah jamak taqdim dibuat, SCOLOBU Gala Nite pun bermula. Sambil makan malam, kami dihiburkan dengan persembahan multimedia mengenang kisah zaman persekolahan. SCOLOBU juga ada buat pencalonan untuk pelbagai anugerah yang pertama kali aku saksikan. Malam tu pakaian tema : merah / kuning dan coklat.

Aku tak tahu nak ceritakan bagaimana seronoknya tetapi kawan-kawan penganjur ni memang kreatif. Pasal 'masuk lubang tahi' la.. pasal tudung lilin la.. pasal wannabe BSB etc.. semuanya membuatkan pecah perut kami ketawa.

Yang paling menarik ialah apabila melihat perubahan pada diri kawan-kawan semua. Pemenang anugerah itu jatuh kepada Gaban. Memang perubahan BESAR berlaku pada diri dia. Memang BESAR.

Kitorang main games kat pantai pagi esoknya pula. Nak kongsikan gamba paling menarik iaitu gamba belon sedang pecah di tangan Soffiyyah yang beriya-iya ingin menyambutnya dengan selamat. Hehe.


Aku tak boleh nak cerita panjang lah.

Korang klik sini kalau nak tengok gambar-gambar Gala Nite tu dan games yang kami main keesokan paginya.

Grand Reunion SCOLOBU @ cherating : Ketibaan



Setelah lebih kurang 4 jam perjalanan, kami tiba di Sanctuary Resort. Lama sungguh aku tak bercuti. Seronok rasanya jauh daripada hiruk pikuk kota. Angin pantai yang menderu sangat menyamankan. Kesunyian terisi dengan gelak ketawa teman. Keriangan tersulam dengan keceriaan.


Setibanya di situ, senyuman manis Teena menyambut ketibaan. Kami dibekalkan dengan sehelai baju dan official booklet. Khusyuk betul teman-teman meneliti booklet yang cukup kreatif dan cantik.


Beberapa ahli jawatankuasa bertugas kelihatan berlari ke sana sini untuk memberikan yang terbaik kepada kami. Aku percaya mereka sangat komited dan letih dalam melayani semua orang.


Persiapan mereka bermula 4 bulan lalu. Pelbagai rintangan dalam mengendalikan Grand Reunion kali ini. Dalam ramai-ramai teman yang sudah lama tak berhubung, mereka tetap berjaya mengumpulkan 120 data batch SCOLOBU. Yang hadir 80 sahaja.


Ada di kalangan kami yang tidak punya rasa kepunyaan ('sense of belonging') dengan SCOLOBU. Mereka siap mempersoalkan kenapa perlu buat reunion lagi. Pelbagai soalan yang disasarkan menunjukkan seolah-olah ada kebencian terhadap pertemuan indah ini. Kalau yang emergency dan jaug di seberang tu takpe, kita faham.


Aku kagum dengan kalian para ahli jawatankuasa kerana cukup sabar menghadapi kerenah mereka. Aku cuba berfikir positif. Mungkin kebencian tu timbul kerana penerimaan teman-teman lain yang hambar terhadap mereka. Atau kerana faktor ekonomi yang meruncing. Atau sebab-sebab lain yang merasionalkan kebenciannya.


Tapi hairan. Mengapa Ipin yang telah membelanjakan sejumlah wang untuk reunion kawan universiti sanggup menggadaikan reunion itu demi Grand Reunion SCOLOBU? Juga hairan mengapa Am (Izham) sanggup mengharung 11 jam perjalanan dari Kedah ke Cherating seorang diri semata-mata untuk SCOLOBU? Juga menghairankan mengapa Shah, Gmin dan Asmah (anak kecil mereka) tetap hadir dalam keadaan penat berpindah ke rumah baru dan hanya tiba pada malam hari pertama?


Setiap yang berlaku pasti ada faktor pendorong atau faktor pemusnah. Seringkali kita melakukan kebaikan apabila terdengar hadis-hadis fadilat. Pernah bukan kita dengar ganjaran berpuasa untuk sekian hari adalah seperti itu dan ini. Maka, ia mendorong kita berbuat baik.


Begitu juga dengan faktor pemusnah untuk berbuat baik seperti takut dipandang riak. Perumpamaan mudah, solat di masjid kebiasaannya menjadikan kita lebih rajin daripada solat di rumah. Kita akan solat sunat sebelum dan selepas. Faktor pendorongnya ialah suasana dalam masjid. Tapi ada juga faktor pemusnahnya iaitu merasakan diri akan menjadi riak apabila dipandang orang melakukan ibadat sunat tadi.


Pendek kata, kita kenalah berusaha mengenepikan faktor-faktor pemusnah agar kehidupan kita sentiasa terdorong berbuat baik. Melainkan faktor pemusnah datang sewaktu kita ingin lakukan kejahatan. Bukan susah memusnahkan kebaikan dan bukan mudah memusnahkan kejahatan.

Grand Reunion SCOLOBU @ cherating : Berkumpul



Hati aku melonjak gembira menanti tanggal 31.8.2007. Bukan kerana kemerdekaan ke-50, tetapi kerana Grand Reunion SCOLOBU @ cherating yang aku nanti-nantikan. Iya, mungkin juga aku merdeka pada saat ini kerana meninggalkan semua rasa tegang dan sakit kepala memikirkan kerja-kerja di pejabat.


Teman pertama yang aku jumpa di Terminal Putra Gombak, tempat perkumpulan kami, ialah Mkal dan Fetty. Pasangan ini menyambut aku dengan wajah ceria mereka. Kami terus menuju ke lobi perhentian mencari teman-teman lain.


Kemudian aku disapa Nazirah. Beberapa langkah kemudian, aku perasan Totae (ntah camana nak eja), Suhairi, Aje, Ipin, dan seterusnya makin ramai yang muncul (maaf kalau tak sebut nama).


Yang hairannya, PIC tiada di situ. Rupa-rupanya mereka berkumpul di tapak parkir kereta. Lebih ramai teman-teman lama dipertemukan. Lukman, teman yang baru aku kenali (sebab tak sempat jumpa) pun berada di situ.


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ


Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat. [Al-Hujurat(49):10]


Dengan reunion beginilah, kawan lama yang tidak bersapa, kisah duka dahulu, dan sebagainya dijernihkan. Walaupun ayat di atas mengisahkan perbalahan antara saudara sesama Islam, ini tak bermakna kita pernah berbalah. Aku cuma nak gambarkan betapa perdamaian itu indah seperti indahnya pertemuan kita baru-baru ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...