04 September 2007

Grand Reunion SCOLOBU @ cherating : Ketibaan



Setelah lebih kurang 4 jam perjalanan, kami tiba di Sanctuary Resort. Lama sungguh aku tak bercuti. Seronok rasanya jauh daripada hiruk pikuk kota. Angin pantai yang menderu sangat menyamankan. Kesunyian terisi dengan gelak ketawa teman. Keriangan tersulam dengan keceriaan.


Setibanya di situ, senyuman manis Teena menyambut ketibaan. Kami dibekalkan dengan sehelai baju dan official booklet. Khusyuk betul teman-teman meneliti booklet yang cukup kreatif dan cantik.


Beberapa ahli jawatankuasa bertugas kelihatan berlari ke sana sini untuk memberikan yang terbaik kepada kami. Aku percaya mereka sangat komited dan letih dalam melayani semua orang.


Persiapan mereka bermula 4 bulan lalu. Pelbagai rintangan dalam mengendalikan Grand Reunion kali ini. Dalam ramai-ramai teman yang sudah lama tak berhubung, mereka tetap berjaya mengumpulkan 120 data batch SCOLOBU. Yang hadir 80 sahaja.


Ada di kalangan kami yang tidak punya rasa kepunyaan ('sense of belonging') dengan SCOLOBU. Mereka siap mempersoalkan kenapa perlu buat reunion lagi. Pelbagai soalan yang disasarkan menunjukkan seolah-olah ada kebencian terhadap pertemuan indah ini. Kalau yang emergency dan jaug di seberang tu takpe, kita faham.


Aku kagum dengan kalian para ahli jawatankuasa kerana cukup sabar menghadapi kerenah mereka. Aku cuba berfikir positif. Mungkin kebencian tu timbul kerana penerimaan teman-teman lain yang hambar terhadap mereka. Atau kerana faktor ekonomi yang meruncing. Atau sebab-sebab lain yang merasionalkan kebenciannya.


Tapi hairan. Mengapa Ipin yang telah membelanjakan sejumlah wang untuk reunion kawan universiti sanggup menggadaikan reunion itu demi Grand Reunion SCOLOBU? Juga hairan mengapa Am (Izham) sanggup mengharung 11 jam perjalanan dari Kedah ke Cherating seorang diri semata-mata untuk SCOLOBU? Juga menghairankan mengapa Shah, Gmin dan Asmah (anak kecil mereka) tetap hadir dalam keadaan penat berpindah ke rumah baru dan hanya tiba pada malam hari pertama?


Setiap yang berlaku pasti ada faktor pendorong atau faktor pemusnah. Seringkali kita melakukan kebaikan apabila terdengar hadis-hadis fadilat. Pernah bukan kita dengar ganjaran berpuasa untuk sekian hari adalah seperti itu dan ini. Maka, ia mendorong kita berbuat baik.


Begitu juga dengan faktor pemusnah untuk berbuat baik seperti takut dipandang riak. Perumpamaan mudah, solat di masjid kebiasaannya menjadikan kita lebih rajin daripada solat di rumah. Kita akan solat sunat sebelum dan selepas. Faktor pendorongnya ialah suasana dalam masjid. Tapi ada juga faktor pemusnahnya iaitu merasakan diri akan menjadi riak apabila dipandang orang melakukan ibadat sunat tadi.


Pendek kata, kita kenalah berusaha mengenepikan faktor-faktor pemusnah agar kehidupan kita sentiasa terdorong berbuat baik. Melainkan faktor pemusnah datang sewaktu kita ingin lakukan kejahatan. Bukan susah memusnahkan kebaikan dan bukan mudah memusnahkan kejahatan.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular