10 Ogos 2007

Nua & Ika

Inilah gambar NUA & IKA yang aku ceritakan dalam entry sebelum ini. Secara tak sengaja, aku telah berlagak seolah-olah aku adalah jurufoto khas perkahwinan dia. Apapun, di sinilah tempat aku nak asah skill aku.

Pernah aku terdengar mengapa kemaksiatan sering dilakukan sesetengah remaja. Satu pendapat orang ramai. Hantaran tinggi. Tak mampu tapi nafsu tak terbendung. Puasa perlukan kekuatan. Maka, tersungkurlah mereka.

Kekadang tu orang semacam menjual anak sedangkan yang wajib hanyalah mas kahwin sedangkan hantaran tidak. Biarlah berpada-pada. Kalau nak minta lebih sangat, itu yang menyusahkan pula lelaki nak teruskan hajat baiknya.

Aku sekadar lontar pandangan orang. Terpulang kalian untuk setuju atau tak. Bagi aku, mas kahwin memang murah. Tetapi tidaklah sekadar itu yang perlu aku bayar untuk mendapatkan mutiara hati aku. Cuma yang lebih-lebih itu hanyalah hadiah kepada si dia. Terpulanglah asalkan jangan memberatkan si bakal pengantin lelaki.

Aku suka tengok cara Nabi Syuaib apabila ingin menikahkan anaknya, tidak dia memberati si lelaki sedangkan dia ingin kalau boleh dipenuhi syaratnya.


قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ

Berkatalah dia (Syuaib): "Sesungguhnya aku bermaksud menikahkan kamu dengan salah seorang dari kedua anakku ini, atas dasar bahwa kamu bekerja denganku delapan tahun dan jika kamu cukupkan sepuluh tahun maka itu adalah (suatu kebaikan) dari kamu, maka aku tidak hendak memberati kamu. Dan kamu insya Allah akan mendapatiku termasuk orang-orang yang baik" [Al-Qasas(28):27]

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular