20 Ogos 2007

Mencari jalan keluar

Aku baru saja dengar kisah duka kawan aku. Seorang senior di sekolah tapi sebaya dalam bidang kepeguaman. Dia bertemu muka (face to face) dengan bos untuk minta gaji dinaikkan.

Malang tidak berbau. Bukan saja permintaan ditolak mentah-mentah. Dia diperlekehkan pula. Bos ungkit tentang prestasi dia dan sebagainya. Sesuai dengan 'kesamsengan'nya waktu sekolah dulu, setiap patah kata bos memang dapat dipatahkannya.

Kini hajatnya satu. Keluar. Resign. Berhenti. Cari tempat lain.

Aku pernah terlihat kajian yang dibuat oleh Jobstreet (nak tau laman web dia tanya AM), gaji purata seorang peguam muda ialah RM2200. Jika rendah daripada itu, mungkin agak luarbiasa. Entah, terpulang kepada korang menilainya.

Satu perbandingan yang agak kurang bijak kalau dikatakan begini "..alah saya dulu pun mula-mula jadi peguam, gaji RM1800..". Sebab apa aku cakap kurang bijak, sebabnya tahun 1980-an tidak sama dengan zaman millenium hari ini.

".. you are still in the process of learning. You deserve that figure.."
".. no Miss. I believe in the power of money..."

Ini antara perbualan kawan aku dengan bosnya. Aku setuju juga dengan kata dia. Cuba ingat balik pada tahun 80-an (waktu aku sekolah rendah), aku boleh menikmati air sirap dan nasi lemak dengan harga RM0.50 di kantin sekolah. Adik aku waktu sekolah rendah pada tahun 90-an dah bawa seringgit ke sekolah untuk belanja makan. Sama macam makanan yang aku makan. Hari ini?

Fikir-fikir dan renungkanlah kisah kehidupan hari ini. Di bandaraya Kuala Lumpur. Belanja tinggi, pendapatan rendah. Maka, terlalu ramai warga kota kini bekerja separuh masa untuk tampung perbelanjaan harian. Akibatnya.. berapa banyak masa yang tinggal untuk keluarga? Untuk mendidik anak-anak? Untuk ziarah-menziarahi? Untuk beristirehat dengan tenang?

p/s : Tahniah kepada Hawa & Dzaidin atas pernikahan yang berlangsung pada 18.8.2007. Semoga dikurniakan zuriat yang soleh dan dikekalkan bersama hingga ke syurga. Amin..

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular