header-photo

Zaman Siti berakhir, nama Mawi pula terukir..



Begitulah kenyataan yang sedang berlaku dalam dunia seni tanahair kita. Asyik-asyik Siti. Itulah kata-kata bagi orang yang dah 'muak' namanya disebut sebagai pemenang macam-macam anugerah. Tapi, ada juga yang mengatakan memang dia layak pun. Hmm, sudahlah tak perlu kita nak sakit kepala dan bergaduh tentang artis. Memang lumrah artis, akan sampai kemuncak dan akhirnya turun. Yalah mana-mana gunung pun kita naik, pasti kita akan turun lepas sampai di puncak. Dah tak boleh naik dah..

Kalau dalam sains, ada satu istilah yang lebih kurang gitu maksudnya. 'Tepu' bermakna sekiranya air tu dimasukkan gula terlampau banyak, ia akan jadi tepu. Maknanya kemanisannya akan sampai ke tahap tertinggi dan tak boleh manis lagi.(Betul kan? Kalau tak, tolong betulkan..)

Maka, mungkin inilah zaman paling manis Siti. Apatah lagi, dalam umur 27 ini dia pasti ingin berumahtangga. Inilah desas-desus yang kita dah dengar kann.

Mawi pula, sebagai orang kampung yang tak pernah bercita-cita jadi penyanyi, akhirnya mendapat kemenangan demi kemenangan. Hajat nak jadi deejay tapi lain jadinya. Mungkin inilah masa yang ditunggu-tunggu oleh orang-orang yang dah 'muak' dengan Siti. Ya, masing-masing mempunyai kekuatan tersendiri dan gaya penampilan unik mereka.

Persamaan pada mereka ialah mereka orang kampung dan orang yang berbudi bahasa lagi sopan. Itu realiti yang tak dapat kita elakkan.

Kenapa aku cerita pasal mereka ini? Sebabnya aku nampak sesuatu yang menarik yang patut kita perhatikan pada kedua-dua insan seni ini.

Pertama, berkaitan persamaan yang aku nyatakan tadi. Jika diperhatikan, trend hari ini, masyarakat sukakan orang yang berbudi bahasa dan sopan-santun. Berpakaian sopan, tak layan gosip, berpada-pada, tak 'gedik', suka beri nasihat dan pelbagai ciri-ciri ketimuran yang dibawa mereka. Hah, itu dia perkataan yang tepat. Ciri-ciri ketimuran.

Cuba renung balik, adakah artis yang seksi dan mengada-ngada disukai ramai? mereka ini bukan sahaja tidak diangkat oleh masyarakat secara majoritinya, tetapi mereka tidak mewakili kita, sebagai orang Timur. Memang kita rasa malu apabila trend membolehkan pakaian berkemban orang tua-tua dulu bebas disaksikan depan mata.

Aku rasa bangga pada seorang pejuang Teras Keupayaan Melayu. Ramai kat Penang atau utara nun sana kenal dia dengan nama Cikgu Azmi. Pernah mewakili Malaysia ke PBB dan berucap di sana. Sebagai rakyat Malaysia, aku rasa bangga apabila dia bercakap guna Bahasa Melayu di sana. Tambah pulak, berbaju Melayu dan berkain pelekat (Hmm, yang ini aku tabik gak la sebab dia berani..tapi aku tak boleh kot).

Artis pun kenalah gini. Eh, sape kata pakai kain pelekat memalukan? Taklah, ianya terpulang pada kita. Bagi orang luar, itu adalah budaya orang lain yang mereka cukup hormati dan kagumi. Begitulah gamaknya jika artis kita pergi ke Oscar Award ke.. apa-apa function luar negara, berkebaya sopan (tak belah sana-sini, hmm kalau mantap lagi pakai baju kurung..hmm) pasti orang-orang di sana terpegun dan tertarik sebab orang lain takkan pakai begitu. Kalau pakai, baju tak bertali dan menampakkan sebahagian dada, tambah pula berkain jarang dan berbelah hingga ke peha, belakang badan terdedah hingga hampir menampakkan punggung, orang tak heran sangat. Sebab itu adalah budaya mereka.

Jadi, tahniah kepada Siti yang mempunyai ciri-ciri Timur sedemikian walaupun telah buat persembahan di Albert London Hall. Bagi Mawi yang masih tampak ciri-ciri kampungnya itu, kekalkanlah kerana itulah harga diri Mawi yang tiada bandingannya.

Kedua, dalam Anugerah Bintang Popular BH semalam, kita patut berikan ucapan penghargaan kepada Rosyam Nor. Kenapa? Hmm..inilah salah seorang pelakon hebat yang selalu memainkan watak orang melayu kampung yang cukup baik. Tapi, watak lain pun bagus juga dilakonkannya.

Apa yang nak aku tarik perhatian korang yang baca ini ialah apabila dia menyatakan , "Lakonan itu kehidupan, dan saya perlu meneruskan kerjaya ini untuk memperbaiki kehidupan saya."

Apa yang terbaik bagi setiap orang ialah apa yang dia kata, dia buat. Ini terbukti pada Rosyam Nor. Dia bukan berlakon baik semata-mata hingga mampu membuatkan orang lain mengalirkan airmata terkesan hasil lakonannya. Tapi, semalam kebaikan yang ada dalam dirinya itu jelas kita nampak apabila dia memapah Hussein Abu Hassan untuk mengambil Anugerah Khas Seniman 2005.

Perkara semacam ini jarang kita nampak di kalangan artis negara kita. Saya yakin Rosyam Nor bukannya sekadar melakonkan watak untuk buat orang menangis tapi dia melakonkan kehidupan sebenar yang dia sendiri mungkin pernah rasai.

Siapa pula kita? Ya, para penonton dan peminat. Tapi, takkan sampai situ aje. Takkan asyik nak tonton dan minat je.. Itulah sebabnya saya 'highlight' dua perkara ini. Perhatikan contoh-contoh baik yang ada pada artis ini yang jarang orang perkatakan. Inilah budaya ketimuran yang harus kita kekalkan dalam diri masyarakat Melayu terutamanya.

Budaya ini makin hari makin menipis dan terhakis dek ikut-ikutan kepada budaya Barat yang banyak membawa masalah kepada golongan muda kini. Bagi para pencinta seni, mari kita mula perhatikan kebaikan sebegini untuk kebaikan bersama. Jangan biarkan kita hilang identiti.. HIDUP MALAYSIA !

Gempar !!!


Soalan : Saya ingin tahu samada semua stall di foodcourt Suria KLCC halal kerana tiada papan tanda yg membezakan gerai yg halal dengan yg tidak halal. saya juga ingin tahu samada semua restoran di Suria KLCC menghidangkan makanan yang halal (walaupun ada yang menjual arak): Madam Kwan's, Spring Garden, Rain Nudle House, Bukhara, Chillis, California PIzza, Kelantan Delights, Chakri's Palace, Rotiboy Bakeshoppe, Auntie Anne's Pretzels,Cinnabon, Al-Marjan, Bong Sen (Vietnamese), Chinoz On the Park, Dome Café, Genki Sushi, Gloria Jean's Coffees, House of Sudanese Food, San Francisco Steak House/Santini.

Jawapan: Gerai-gerai makan di Medan Selera di KLCC tidak ada yang mendapat pengesahan halal JAKIM termasuklah juga semua restoran yang disenaraikan itu.

Jawapan ini diberikan oleh JAKIM sendiri pada 20/1/2006. Nantikan beberapa pendedahan lagi mengenai Starbuck, Coffee Bean, Dome, La Boheme, Burger's King... halal atau haram?

Adikku Sayang # 2

... Kami sekeluarga pun bertanya, "Atiqah buatkan air tak untuk kawan?" . Dengan selambanya dia pun menjawab, "Buat..". Lega rasa hati kami apabila dia buat air untuk kawan-kawannya.

Tetapi terdetik pula di hati ibu. Eh, bukan ibu sahaja, ayah, abang, dan aku pun teringin untuk tanyakan soalan seterusnya. Ibu pun tanya , "Air apa yang Atiqah jamu pada kawan-kawan?"

Sekali lagi dengan muka selamba dan tersengih, dia menjawab , "Air putih je.."

Huhahuahuahuahauhauha.. kami semua ketawa tak tahan gelak. Ada yang sampai mengalirkan airmata. Yelah, ada ke patut waktu raya Aidilfitri yang cukup meriah, gilang-gemilang disambut selama sebulan itu, hanya dijamu dengan air putih (ada orang panggil air masak, air jarang atau air mati.. kalau lidah pelat tu dia sebut 'skyjuice' ).

Kami terasa malu pula apabila kawan-kawannya datang rumah untuk beraya tapi dijamu air putih. Agak-agaknya apalah nanti cerita mereka pada keluarga setibanya di rumah.

Air putih memang menghilangkan dahaga berbanding air manis. Minum air manis terasa sedap tapi lama-kelamaan akan dahaga kembali. Hah, mungkin ada kuih-muih yang mereka jamah agaknya. Kalau begitu, mungkin dikira baik kann.

Ibu pun bertanya lagi, "Atiqah masak apa untuk mereka makan?".

"Takde apa-apa pun"

"Takkan kerepek ke, kuih ke tak dikeluarkan?"

"Takk.."

Ya Rabbi.. kali ini kami tersenyum lebar. Inilah adik kesayangan kami yang sangat manja dan kadang-kala mengada-ngada. Dia perlu banyak belajar daripada abang dan kakaknya. Banyak lagi perkara yang masih dia bergantung harap pada yang lain.

Mungkin inilah kejadian yang akan membuatkannya tersedar untuk menjadi anak gadis yang biasa. Eh, mungkin silap ayat tu.. anak gadis luarbiasa.. Betul tak? Sebabnya apa yang berlaku itu mungkin sudah menjadi biasa pada zaman sekarang ni.

Anak gadis hari ini orang kata tak ramai dah yang pandai memasak. Eishh, tak boleh jadi ni. Aku kena ajar adik aku supaya banyak berdikari daripada bergantung pada ibu ayah semata-mata. Semoga cerita ini menjadi pengajaran kepada semua terutamanya anak gadis.. hehehe

* maaf lambat sangat sambung cerita ni.. raya haji pun dah lepas.. siap masuk Maal Hijrah dah pun..

SUAMI ROGOL ISTERI ?

Apa pandangan sahabat2 sekelian mengenai isu yg dibahaskan oleh SUHAKAM nie?...


Quote:
Salah suami `rogol' isteri -- Suhakam anggap seks di luar kerelaan langgar hak asasi (UM 22/08/04) oleh Rihani Ibrahim

KUALA LUMPUR 20 Ogos - Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), Tan Sri Abu Talib Othman meminta kerajaan menjadikan tindakan suami `merogol' isteri sendiri sebagai satu kesalahan di bawah Kanun Keseksaan negara ini.

Beliau menegaskan, Suhakam menganggap perbuatan suami yang melakukan hubungan seks di luar kerelaan isteri adalah melanggar hak asasi manusia.

``Suami yang tidak memberi nafkah dari segi wang ringgit selama berbulan-bulan dan masih inginkan layanan seks daripada isterinya juga boleh dikatakan melanggar hak asasi seorang wanita dan isteri,'' jelasnya.

Menurut Abu Talib lagi, kedua-dua perbuatan di atas disifatkan sebagai perlakuan ganas dalam perkahwinan dan perlu dianggap sebagai satu kesalahan di bawah Kanun Keseksaan.

Beliau yang juga bekas Peguam Negara berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan ahli jawatankuasa pilihan bagi membincangkan pindaan kepada Kanun Keseksaan dan Kanun Acara Jenayah di bangunan Parlimen hari ini.
Jawatankuasa tersebut dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Radzi Sheikh Ahmad.

Ia turut dianggotai oleh beberapa ahli Parlimen termasuk Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar (Santubong), K. Devamany (Cameron Highlands), Che Min Che Ahmad (Pasir Puteh) dan Teresa Kok (Seputeh).

Abu Talib berkata, penderaan seks dan keganasan yang berlaku dalam sesebuah perkahwinan adalah satu perbuatan melanggar hak asasi seorang wanita.
``Artikel Dua Deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Untuk Menghapuskan Keganasan Terhadap Wanita menggariskan perbuatan suami merogol isteri (marital rape) sebagai perbuatan ganas yang menafikan hak asasi dan kebebasan asas wanita,'' katanya.

Malaysia, tambah Abu Talib, sudah menandatangani deklarasi tersebut bagi peringkat ASEAN pada 30 Jun lalu.

``Oleh itu sudah sampai masanya Malaysia menghapuskan penderaan seksual dan keganasan yang berlaku kepada wanita di dalam sebuah perkahwinan dengan memasukkan kesalahan terbabit di dalam Kanun Keseksaan,'' jelasnya.

Pada pertemuan itu, Abu Talib turut menyerahkan satu kertas pembentangan kepada jawatankuasa pilihan terbabit yang turut memuatkan alasan Suhakam meminta kerajaan memasukkan kesalahan terbabit di bawah Kanun Keseksaan.

Antara alasan yang diberikan Suhakam ialah penderaan seksual dan keganasan yang berlaku kepada wanita dalam sesebuah perkahwinan akan menjadikan golongan wanita lebih `lemah' dan menjadikan kaum lelaki lebih `berkuasa'.

Satu lagi alasan yang diberikan ialah mengikut Artikel 16(1)(c) Konvensyen Menghapuskan Semua Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita PBB, setiap pasangan mempunyai hak yang sama di dalam sebuah perkahwinan.

``Seorang isteri bukanlah tertakluk di bawah kekuasaan suaminya ataupun harus diperhambakan oleh seorang suami,'' kata Abu Talib lagi.

Tambah beliau, penderaan seksual dan keganasan yang dilakukan oleh seorang suami ke atas isterinya tidak harus dibezakan dengan perbuatan sama yang dilakukan oleh seorang lelaki yang tidak dikenali ke atas seseorang wanita.

Kertas pembentangan Suhakam itu juga menjelaskan bahawa satu kajian yang dijalankan di negara ini pada tahun 1994 mendapati 39 peratus daripada wanita berkahwin didera secara fizikal oleh suami mereka.

``Sementara itu, 68 peratus daripada mereka didera ketika sedang mengandung,'' kata Abu Talib. Selain kesalahan suami merogol isteri, Suhakam turut membangkitkan penjelasan mengenai organ wanita iaitu vagina yang sering dibangkitkan di dalam kes rogol di negara ini. Mungkin Kanun Keseksaan perlu menjelaskan beberapa lagi organ pada alat sulit wanita untuk memastikan kesalahan merogol mempunyai definasi yang lebih jelas di dalam Kanun Keseksaan negara ini,'' tambah








# nak tulis komen, klik comment bawah nih
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...