20 Februari 2006

SUAMI ROGOL ISTERI ?

Apa pandangan sahabat2 sekelian mengenai isu yg dibahaskan oleh SUHAKAM nie?...


Quote:
Salah suami `rogol' isteri -- Suhakam anggap seks di luar kerelaan langgar hak asasi (UM 22/08/04) oleh Rihani Ibrahim

KUALA LUMPUR 20 Ogos - Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), Tan Sri Abu Talib Othman meminta kerajaan menjadikan tindakan suami `merogol' isteri sendiri sebagai satu kesalahan di bawah Kanun Keseksaan negara ini.

Beliau menegaskan, Suhakam menganggap perbuatan suami yang melakukan hubungan seks di luar kerelaan isteri adalah melanggar hak asasi manusia.

``Suami yang tidak memberi nafkah dari segi wang ringgit selama berbulan-bulan dan masih inginkan layanan seks daripada isterinya juga boleh dikatakan melanggar hak asasi seorang wanita dan isteri,'' jelasnya.

Menurut Abu Talib lagi, kedua-dua perbuatan di atas disifatkan sebagai perlakuan ganas dalam perkahwinan dan perlu dianggap sebagai satu kesalahan di bawah Kanun Keseksaan.

Beliau yang juga bekas Peguam Negara berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan ahli jawatankuasa pilihan bagi membincangkan pindaan kepada Kanun Keseksaan dan Kanun Acara Jenayah di bangunan Parlimen hari ini.
Jawatankuasa tersebut dipengerusikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Radzi Sheikh Ahmad.

Ia turut dianggotai oleh beberapa ahli Parlimen termasuk Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar (Santubong), K. Devamany (Cameron Highlands), Che Min Che Ahmad (Pasir Puteh) dan Teresa Kok (Seputeh).

Abu Talib berkata, penderaan seks dan keganasan yang berlaku dalam sesebuah perkahwinan adalah satu perbuatan melanggar hak asasi seorang wanita.
``Artikel Dua Deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Untuk Menghapuskan Keganasan Terhadap Wanita menggariskan perbuatan suami merogol isteri (marital rape) sebagai perbuatan ganas yang menafikan hak asasi dan kebebasan asas wanita,'' katanya.

Malaysia, tambah Abu Talib, sudah menandatangani deklarasi tersebut bagi peringkat ASEAN pada 30 Jun lalu.

``Oleh itu sudah sampai masanya Malaysia menghapuskan penderaan seksual dan keganasan yang berlaku kepada wanita di dalam sebuah perkahwinan dengan memasukkan kesalahan terbabit di dalam Kanun Keseksaan,'' jelasnya.

Pada pertemuan itu, Abu Talib turut menyerahkan satu kertas pembentangan kepada jawatankuasa pilihan terbabit yang turut memuatkan alasan Suhakam meminta kerajaan memasukkan kesalahan terbabit di bawah Kanun Keseksaan.

Antara alasan yang diberikan Suhakam ialah penderaan seksual dan keganasan yang berlaku kepada wanita dalam sesebuah perkahwinan akan menjadikan golongan wanita lebih `lemah' dan menjadikan kaum lelaki lebih `berkuasa'.

Satu lagi alasan yang diberikan ialah mengikut Artikel 16(1)(c) Konvensyen Menghapuskan Semua Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita PBB, setiap pasangan mempunyai hak yang sama di dalam sebuah perkahwinan.

``Seorang isteri bukanlah tertakluk di bawah kekuasaan suaminya ataupun harus diperhambakan oleh seorang suami,'' kata Abu Talib lagi.

Tambah beliau, penderaan seksual dan keganasan yang dilakukan oleh seorang suami ke atas isterinya tidak harus dibezakan dengan perbuatan sama yang dilakukan oleh seorang lelaki yang tidak dikenali ke atas seseorang wanita.

Kertas pembentangan Suhakam itu juga menjelaskan bahawa satu kajian yang dijalankan di negara ini pada tahun 1994 mendapati 39 peratus daripada wanita berkahwin didera secara fizikal oleh suami mereka.

``Sementara itu, 68 peratus daripada mereka didera ketika sedang mengandung,'' kata Abu Talib. Selain kesalahan suami merogol isteri, Suhakam turut membangkitkan penjelasan mengenai organ wanita iaitu vagina yang sering dibangkitkan di dalam kes rogol di negara ini. Mungkin Kanun Keseksaan perlu menjelaskan beberapa lagi organ pada alat sulit wanita untuk memastikan kesalahan merogol mempunyai definasi yang lebih jelas di dalam Kanun Keseksaan negara ini,'' tambah








# nak tulis komen, klik comment bawah nih

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular