header-photo

9 Jam Menuju Masjid

Dalam pesawat AK1018 kali ini, hanya aku sahaja orang Melayu. Destinasinya ialah Macau, dan kemudiannya aku akan melewati sempadan untuk memasuki China.

Sebaik sahaja melepasi Gongbei, kakiku memijak Zhuhai.

 "Bau China masih sama," getus hatiku. Sudah lima tahun aku tinggalkan bumi ini, tapi baunya masih sama. Aku boleh cam bau bumi ini.

Badan aku sudah keletihan menaiki pesawat selama empat jam setengah. Sebelum tiba di Guangzhou, aku telah menempuhi empat jam lagi perjalanan menaiki bas dan berjalan kaki. Bayangkanlah betapa jasad ini amat merindukan tilam empuk.

Bersama grup Jabatan Akauntan Terengganu - menara baru dicat semula
Masjid Huaisheng. Aku singgah di sini dahulu sebelum mencari hotel. Solat dan berehat sebentar. Masjid ini cukup bermakna buat diri ini. Lebih-lebih lagi buat Saad bin Abi Waqas. Pakcik Nabi ini telah membina masjid ini pada tahun 630 sebagai tanda memperingati baginda sewaktu Saad menetap di sini.

 "Abang kalau nak bergambar jangan lupa tangkap gambar menara putih itu." Pesan aku sambil menuding jari ke arah menara asli yang dibina pada zaman Saad Abi Waqas. Ramai pengunjung Melayu dibawa ke masjid ini, tapi sayang sekali sejarahnya tidak diceritakan agen pelancongan.

Yalah, mereka sendiri kebanyakannya orang bukan Islam. Tiada signifikan penting dalam hidup mereka tentang masjid ini. Apatah lagi tentang pakcik Nabi. Tentang Islam, masih belum 'dibukakan' hati untuk mengenalinya.

Aku pantang ditegur orang Melayu. Semua yang menegur aku sewaktu berada di masjid ini, tentu aku ceritakan sejarahnya. Terpinga-pinga mereka apabila mengetahui Islam tiba di tanah besar China ini lebih awal daripada Tanah Melayu.

Biar lebih ramai sedar, ziarah ke China bukan sekadar untuk membeli-belah. Bukan pula untuk berbuat maksiat. Datanglah dengan menikmati keunikan sejarah Islam di China.

Aku baru tahu sedikit. Makin dicari, makin banyak pula kisahnya. Ini baru kisah Guangzhou.

Bedah buang geraham bongsu

Mula-mula aku berasa sakit yang tak tertahan pada geraham bongsu yang dah lama di menyempit di hujung rahang kanan. Memang malam itu langsung tak dapat tidur. Jadi, keesokannya terus bergegas ke Klinik Kesihatan Taman Ehsan, Kepong seawal 7.30 pagi.

Kes ini perlu dirujuk ke Hospital Selayang, kata doktor pakar restoratif. Dibuatkan temujanji dengan pakar bedah di hospital itu sehari sebelum Aidilfitri 2013. Hasilnya, beginilah x-ray kedudukan gigi geraham bongsu.


Tengoklah bulatan merah itu. Geraham bongsuku tumbuh melintang 90 darjah. Sebelum sakit, setiap kali selepas makan aku terpaksa gunakan round thread floss untuk keluarkan cebisan makanan yang tersembunyi di celahan antara geraham besar dan geraham bongsu.


Ingatkan sesudah x-ray terus dibuat pembedahan, rupa-rupanya hanya diberikan ubat tahan sakit yang boleh kurangkan rasa sakit. Dan dipesan agar jaga kebersihan kawasan geraham itu dengan floss tadi juga kumur Listerine. Lagi 2 minggu barulah pembedahan boleh dibuat. Mujur cepat, biasanya kata doktor makan masa sebulan atau dua untuk giliran.

Sebab apa perlu bedah? Sebabnya kedudukan geraham itu tak berikan sebarang fungsi pun. Jadi, gigi itu tak perlu. Selepas beraya sakan selama 2 minggu lebih, tibalah masanya untuk pembedahan. (Tak dapat tangkap gambar sebab tiada teman).


Inilah hasil pembedahan selama sejam. Aku disuntik dengan local anaestetic (LA) yang mengakibatkan rasa kebas sebelah kanan. LA adalah bius setempat, dan aku sedar sepanjang pembedahan dibuat. Kalau tanya apa aku rasa, memang aku tak rasa apa-apa. Tiada apa perlu ditakutkan.

Gusi dibelah sedikit dan geraham itu dipecahkan agar dapat dikeluarkan semuanya. Uniknya gigi aku, rupa-rupanya akar gigi aku bengkok secara semulajadi. Jadi, kepakaran doktor bedah mulut ini sangat penting agar akar tidak patah dan tertinggal dalam gusi.

AMARAN UNTUK BACAAN SELANJUTNYA:
GRAFIK DI BAWAH BOLEH MENGGANGGU EMOSI ANDA :)

Inilah gusi yang telah dibedah. Darah masih keluar sekitar 4 jam selepas pembedahan.

Pada hari kedua, darah sudah tiada tapi terluka kembali bila mengunyah dengan bukaan rahang yang besar.

Ini gambar dekat kesan bedah di hujung rahang kanan aku. 

Ini kesan daripada pembedahan. Bengkak yang tidaklah sakit pun. Bezakan dengan pipi kiri. Hampir seminggu juga bengkaknya.

Nampak kan beza gusi kanan dan kiri? Jika diperhati betul-betul memang geraham bongsu yang dibuang itu tak ada tempat nak tumbuh normal. Jadi, redhakanlah pembedahan dibuat.

Pada hari ketiga mencemaskan aku sekejap. Kelihatan dinding sebelah dalam pipi dan hujung gusi mempunyai tompokan putih seperti ulser. Tapi tak sakit pun..

Kelihatan tompokan putih menghilang sedikit. Lega rasa hati pada hari keempat.

Pada hari kelima, aku dok terasa benang pula. Yang nampak kuning itu, adalah tali benang jahitan. Rasa rimas sekejap tapi tak ganggu apa pun.

Nampak tak tompokan putih dah hilang? Belahan itu pun seperti merapatkan diri sesama mereka.. baguslah dah muafakat.

Cukup seminggu, aku ke hospital semula untuk cabut benang jahitan. Sakit tak? Tak rasa apa-apa langsung. Serius. Tahniah doktor pakar!

Maka, berakhirlah sudah kesengsaraan gusi aku. Walaupun selepas benang dikeluarkan, ada lagi rasa seperti bengkak dan sakit-sakit kecil. Tapi tak lama sangat, adalah sekitar 3 hari lagi. Sakit pun tak rasa sangat sebab doktor dah memang sediakan ubat tahan sakit yang memang aku konon nak tahan, tak nak makan (doktor kata makan kalau sakit je), tapi akhirnya terpaksa makan juga setiap hari. Kalau tak makan, aku sakit sampai ke kepala. Normal kata doktor.

Inilah ubat yang disediakan hospital buat aku.


Ubat tahan sakit pink hanya dimakan jika sangat-sangat sakit. Aku makan pada hari pertama saja. Hari-hari lain makan ubat putih tu.

Kini sudah 3 minggu berlalu, dan aku kembali bebas mengunyah makanan seenaknya. Bagi mereka yang takut, buang sajalah perasaan itu sebab menahan sakit itu lebih pedih daripada kesakitan sementara sekadar 2 atau 3 minggu.

Sejak asyik jumpa doktor gigi ini, aku jadi seronok pula nak jumpa doktor gigi. Lepas ini nak pergi scaling pula la. Jom!

Dan yang lagi best ialah aku penderma darah lebih 20 kali. Rawatan aku adalah percuma selama 2 tahun di mana-mana hospital kerajaan. Boleh masuk wad dua percuma juga. Satu sen pun tak payah bayar. 


p/s: Rupa-rupanya peralatan hospital kerajaan semakin baru dan canggih.






Salam Aidilfitri buat semua

Alhamdulillah setelah melewati Ramadhan yang mulia, tibalah kita di bulan Syawal.

Di kesempatan ini, kami sekeluarga ingin mengucapkan Salam Aidilfitri kepada semua yang mengunjungi blog ini khususnya ahli keluarga, sanak saudara, rakan taulan, kenalan dan semua yang membaca post ini.

Sungguh Aidilfitri disambut meriah dan gembira, namun Ramadhan yang berlalu pasti dirindui. 

Semoga misi menjadi insan bertaqwa dalam latihan Ramadhan menjadi kenyataan untuk menghadapi bulan-bulan seterusnya.

سلامت هاري راي عيدالفطر 
ماعف ظهير بطين

Daripada:

MUHAMMAD SUHAIL AHMAD
NUR NADZIFA AHMAD AZAM
SAHAL NAJLA MUHAMMAD SUHAIL

10 pengajaran berniaga di bazar Ramadhan

Ramadhan kali ini aku cuba berniaga di bazar. Aku dibantu adik lelaki berpetang-petang di bazar menjual kuih tepung gomak dan badak berendam. Itu sahaja. Kami memilih untuk berniaga hanya 20 hari. 10 hari terakhir dilapangkan untuk mengisi keperluan peribadi.

Gerai kami di bazar Ramadhan
Maka, beberapa kesimpulan dapat aku pelajari daripada berniaga kecil-kecilan begini.

1) Berniaga itu mengajar kami mengenal maksud rezeki. Hari mendung, cuaca panas, orang sedikit dan segala faktor luaran hanyalah rencah untuk memahami hidangan yang dinamakan rezeki. Memang Allah dah tentukan rezeki untuk kita. Ada masa jualan kita licin, dan ada masa jualan tak habis.

2) Komunikasi dengan orang awam bertambah baik. Mula-mula kita berasa malu dan kekok untuk bertegur sapa pelanggan. Dan memang rata-rata sukar juga melihat peniaga yang mesra pelanggan. Entahlah apa masalahnya. Tapi kalau kita benar-benar serius berniaga (bukan terpaksa), seronok sebenarnya dapat bertegur sapa dengan orang yang tak kita kenali.

3) Kebersihan itu faktor penarik. Seperti kami yang memasak siap-siap di rumah, hanya perlu menjual sahaja. Jadi, untuk menjaga kebersihan lebih mudah berbanding yang buat penyediaan di tempat berniaga. 

4) Keutamaan bukan pada harga tapi selera. Mula-mula kami sengaja berniaga pada harga rendah (dengan saiz kecil), sambil memanggil-manggil pelanggan dengan cogankata "seringgit je". Minggu kedua kami naikkan harga dengan saiz yang besar. Kami dapati pelanggan memang mencari kuih tradisi ini, tidak ramai yang baru mahu mencuba. Tidak pula kedengaran orang berkata murahnya atau mahalnya. Tidak juga melihat orang terpanggil apabila cogankata awal tadi dilaungkan. Mereka lebih terpanggil bila kata " Badak Berendam.. Tepung Gomak". Itu sudah memadai.

5) Surau adalah pendorong peniaga menunaikan solat. Kami rasa gembira apabila ramai juga peniaga bersolat. Yalah, sebelum berniaga seringkali kami dengar kritikan sinis terhadap peniaga yang tidak bersolat. Sebenarnya, bukan masalah peniaga saja.. bergantung kepada oranglah. Cuma apabila ada surau, kita boleh lihat peniaga meninggalkan gerai untuk menuju ke surau. Jadi, suasana itu tercipta untuk mendorong peniaga lain dan pelanggan untuk turut menunaikan solat.

6) Saling memberi sesama peniaga. Ukhuwah sesama peniaga ini lain macam tau. Peniaga kiri kanan depan dan belakang confirm kita baik punya, macam-macam cerita boleh layan. Siap boleh tolong jaga. Dan yang paling menarik, sebelum berbuka puasa, ramai akan saling memberi makanan/minuman yang diniagakan.

7) Berniaga makanan penat. Untuk menyediakan sekitar 300 keping kuih sahaja sudah memerlukan kami menguli, mengisar, mengayak, menggentel, memasak, merebus, menyusun dsb sejak jam 9.00 pagi hingga 4.00 petang, iaitu sebelum gerai dibuka. Bayangkanlah pada setiap hari begini, disambung pula dengan keletihan berniaga di bazar, di manakah kenikmatan Ramadhan?

8) Untung besar jika pulun habis. Betul kata orang, berniaga bazar Ramadhan untung besar. Tapi jika anda pulun habis berniagalah macam kawan sorang ini setiap hari menyiapkan kek sekitar 900 keping. Dia mula menyediakannya sejak sahur sehingga berbuka puasa. Dan memang diakui tarawih sah tak ketemu. Jadi, apa sebenarnya yang kita cari?

9) Pembaziran boleh dielakkan. Biasanya peniaga akan cuba menghabiskan jualan semampu yang boleh. Kami tidak, kami lebih utamakan berbuka puasa bersama keluarga. Jadi, biarlah ada lebihan pun, kami tetap tutup payung dan lipat meja sebelum azan berkumandang. Yalah, nak bersiap-siap lagi pun dah makan masa. Kan ada solat tarawih pula. Untungnya bulan ini, lebihan jualan boleh diberikan kepada jemaah surau/masjid. Jadi, tetap dapat untung.

10) Anak-anak yang kurang perhatian ibubapa yang berniaga menjadi kasar dan liar. Bukan apa, itu kan kaedah mereka nak dapatkan perhatian. Apabila tak diberikan juga, bertambah kasarlah mereka. Ini sangat jelas kelihatan. Aku cuba eksperimen bawa anak ke gerai. Sungguh, aku tak dapat berniaga apabila perlu melayan anak. Itulah sebabnya perlukan pembantu. Jika anak sudah besar sikit, bolehlah diajak berniaga sekali, itu lebih baik daripada dibiarkan mereka bermain sendirian. Apatah lagi di era pemerdagangan manusia.

Anakku duduk keletihan selepas bermain-main di sekitar bazar
Cukuplah 10 perkara ini yang dapat aku simpulkan daripada pengalaman berniaga di bazar Ramadhan. Kesan paling ketara dalam diri ialah memahami maksud rezeki dan menghargai betapa tingginya nilai Ramadhan yang tak boleh dijual beli.

Amat rugi rasanya apabila penat lelah semata-mata untuk mengejar laba perniagaan sedangkan laba ibadah yang ditawarkan pada kadar lebih hebat dalam bulan Ramadhan disia-siakan begitu sahaja.

Namun, hakikatnya ada kaedah untuk mendapatkan kedua-duanya sekali. Fikir-fikirkanlah dan selamat beramal..

Tempahan akhir tahun sahaja

MAKLUMAN KEPADA SEMUA

Kepada semua pengunjung blog yang ingin mendapatkan khidmat tour guide ke Guangzhou, diminta untuk menghubungi saya sekiranya tarikh yang anda cadangkan ialah pada bulan Disember 2013 ke atas. 

Hanya untuk bertanya harga dan menempah tarikh yang dirancang sahaja. Tiada nombor telefon wakil saya di Guangzhou akan didedahkan melainkan setelah tempahan dibuat.

Maaf, last minute booking tak dapat dilayan. Begitu juga dengan tempahan untuk seorang hingga lima orang. 

JIKA ANDA INGIN KE GUANGZHOU SEORANG KE LIMA ORANG PADA BILA-BILA MASA,

Anda boleh ikuti bengkel melancong sendiri. Lebih mudah, jimat dan bebas.

Sila emelkan ke panduantravel@gmail.com untuk pertanyaan.