header-photo

Buku Aku Sudah Terbit

Sudah lama aku menyimpan hasrat untuk menulis pengalaman aku mengembara. Kononnya nak mulakan dengan pengalaman menetap di China selama setahun. Rupa-rupanya rezeki Somaliland yang akhir tahun 2015 aku kunjungi nampaknya.

Ada sebab kenapa aku boleh siapkan menulis dalam tempoh sebulan sahaja. Pertamanya kerana Zainuddin dalam filem Tenggelamnya Kapal Van De Wijck dan kedua kerana kursus penulisan yang disampaikan Cikgu Salman Al-Farisi. Kedua-dua ini berasal dari Indonesia.

Jadi, alhamdulillah karya yang asalnya nak diterbitkan sendiri akhirnya memikat hati Karya Bestari untuk menerbitkannya. Inilah buku yang aku maksudkan:


Buku ini mengisahkan tentang pengalaman unik yang aku alami sepanjang berada di Somaliland selama lima hari. Walaupun tempohnya singkat, banyak kejutan yang aku alami. Perasaan takut aku untuk menjejakkan kaki ke benua Afrika kini sudah hilang.

Kalau diikutkan banyak lagi kisah aku nak ceritakan tapi cukuplah sekadar 34 bab yang telah aku kongsikan. Kali ini aku cuba bawa pembaca sama-sama menghayati pengalaman yang telah aku lalui dengan menyediakan 26 video untuk ditonton sambil membaca. Caranya mudah saja, cuba tengok video ini:


Menurut penerbit inilah buku pertama travelog interaktif di Malaysia. Alhamdulillah, tak kisahlah pertama atau berapa pun, asalkan video-video itu dapat membantu pembaca menghayati sendiri perjalanan aku sudah memadai.

Sekarang setiap hari aku kena membelek buku ini untuk buka mukasurat pertama. Walaupun belum masuk ke kedai-kedai buku, aku dah dapatkan 200 naskhah awal untuk sesiapa yang beli terus daripada aku. Naskhah awal ini perlu aku tandatangan seperti yang diminta pembeli. Ini kira naskhah eksklusiflah.. :) Bulan Mac 2016 baru ada di kedai-kedai buku.


Kalau nak dapatkan naskhah dan autograf ini, whatsapp aku cepat-cepat dengan menaip:

SOMALILAND [JUMLAH BUKU NAK DIBELI] [LOKASI]

hantarkan ke 019-3165970.

HARGA RM28 + POS RM 7 (S.M'sia) / RM10 (Sbh/S'wak)



Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit kanser payudara, HIV dan SLE menggunakan air rebusan daun rerama hijau adalah sesuatu yang mengejutkan.

Saya bergambar sebelah pakcik Khamarul dengan sepeket daun rerama hijau kering di tangan
Saya mendapat khabar ini selepas sahabat saya, Khai Hashim, salah seorang pengidap HIV mula mendapat kesan positif selepas meminum air rebusan daun rerama hijau ini. Dia kebiasaannya demam setiap hari dan tidak berselera, terus merasakan perubahan ketara dalam diri beberapa jam selepas meminum air rebusan kali pertama. Ini testimoninya:

Inilah Khai yang saya panggil Albert sewaktu berada di wad HUKM

TESTIMONI SEBENAR DARI SAYA.
(pesakit Hiv Aids tahap kritikal hampir 8 tahun).
"11.09.2015 masih lagi belum minum air daun rerama nih.
Saya hanya mampu berbaring atas katil terperap dalam bilik dan rumah berminggu2...
Tak mampu makan sbb kerap muntah2..
Badan yg terlalu lemah...
Nak berjalan ke bilik air pun lutut terketar2...
Semput dan sakit dada, usus, perut dan hempedu yg amat sgt berbulan lamanya.
Demam sekurang2 nya 3-5 kali sehari.
Doktor pakar yang merawat saya pun berkata tak mampu nak buat apa2. Sbb virus kuman hiv tu dah terlalu banyak dalam badan saya. Saya hanya terbaring lemah di rumah dan bergantung pada ubat tahan sakit sejak berbulan lamanya.
***Kesan selepas minum air rebusan Daun Rerama Asli pakcik Khamarul.
Selepas 1 cawan pertama saya minum... 2 jam kemudian... Saya ke dapur sbb tiba2 rasa nak makan... Dan mampu makan sepinggan Nasi Goreng tanpa muntah2...
Malamnya, demam mula kebah sehingga ke hari ini dah x demam.
Badan saya panas sbb kesan air daun ni mula bertindak balas dgn kuman2 dalam badan.
Keesokan harinya, badan saya mula rasa segar, tenaga pun dah makin bertambah.
Selepas 4 hari pada 15.09.2015 ...
Nak tau apa jadi?
Awal2 pagi tadi, saya dah keluar edarkan pamplet di Hospital Kuala Pilah.
Saya dah makin cergas dan aktif. Drive ke pejabat pos hantar kiriman. Malah pusing2 ronda bagi order kepada customer2...
Pergi ke Melaka amik stok etc..." Hebat bukan??" - Khai Hashim.
Saya terus berjumpa dengan pakcik Khamarul kerana teringatkan beberapa saudara dan kenalan yang sedang mengalami sakit kronik. Hasrat saya untuk membantu mereka dengan mendapatkan bekalan daun rerama hijau ini.

Asalnya hanya ingin mengambil bekalan daun rerama hijau kering, tengok-tengok hampir sejam juga kami berbual. Pakcik Khamarul menceritakan usahanya yang tidak mendapat perhatian kerajaan negeri, namun bersyukur kerana MOSTI percaya kepadanya dengan menyediakan geran RM20 juta untuk kajian lanjut. Kini, beliau sudah memeterai MoU bersama UPM selama 5 tahun untuk penghasilan kajian dan penyelidikan terperinci bagi memastikan khasiat kandungannya. Pakcik Khamarul sempat tunjukkan MoU itu kepada saya (tapi terlupa tangkap gambar).

Daun yang pakcik usahakan ini orang panggil daun rerama tetapi kebanyakan daun rerama sebenarnya berwarna merah. Jarang dapat jumpa warna hijau, tapi inilah jenis daun yang pakcik dah gunakan untuk merawat macam-macam pesakit. Ini jugalah daun yang dibekalkan kepada UPM untuk dikaji. Namanya pakcik panggil 'daun magik'.


Memandangkan kemujaraban meminum air rebusan daun rerama hijau pakcik ini, nama beliau sering dijaja untuk melariskan perniagaan. Pakcik Khamarul turut menceritakan beberapa laporan polis yang telah dibuat kerana namanya digunakan untuk produk-produk herba yang didakwa mengambil daun rerama yang dibekalkannya sedangkan tidak. Setakat ini, beliau mengakui tidak menghasilkan sebarang produk kerana menanti hasil kajian dan penyelidikan UPM terlebih dahulu. Namun, daun rerama hijau kering dijualnya untuk pesakit yang ingin berikhtiar meminum air rebusannya buat penawar seperti yang telah dilakukannya sejak 2006.

Pakcik Khamarul menjadi lebih popular selepas diberitakan dalam MASTIKA dan mukanya terpampang di muka depan akhbar METRO.



Antara pesakit yang Allah sembuhkan dengan asbab air rebusan daun rerama hijau pakcik Khamarul ini ialah pesakit HIV / AIDS, Kanser payudara, kanser usus, Leukimia, Cyst, SLE, Darah Tinggi, Sakit Buah Pinggang, Gout, Sakit sendi, Demam Denggi, Kencing Manis, Kencing tikus, Ekzema, Migrain, masalah kesuburan dan pelbagai lagi.

Ramai yang telah pun sembuh dari penyakit dan mendapat manfaat khasiat Daun Rerama Asli ini. Inilah satu pek daun rerama hijau yang telah dikeringkan.

Satu pek daun rerama hijau kering sekitar 10 hingga 15 gram

Antara khasiatnya yang dikhabarkan pakcik Khamarul ialah:

  • Membersihkan darah dalam badan.
  • Membantu meningkatkan selera makan.
  • Meningkatkan tahap antibodi di dalam badan.
  • Menguatkan sistem imunisasi badan. 
  • Mampu mengurangkan ketagihan rokok dan dadah.

CARA MENYEDIAKAN AIR REBUSAN DAUN RERAMA HIJAU
  1. Bahagikan daun yang dikeringkan dalam pek itu kepada EMPAT bahagian.
  2. Campurkan daun bahagian PERTAMA dengan 1 liter air dan rebuskan sekitar 10 minit.
  3. Asingkan daun dengan air dan minum air rebusan tadi. Air rebusan untuk satu bahagian itu cukup untuk diminum 3 kali sehari. Minum segelas sekali.
  4. Daun yang telah direbus tadi dikeringkan dan disimpan.
  5. Ulangi cara yang sama untuk bahagian KEDUA, KETIGA dan KEEMPAT.
  6. Setelah habis kesemua bahagian, gabungkan kesemua daun yang telah direbus dan dikeringkan. Gabungan ini akan menjadikannya bahagian KELIMA untuk direbus semula.
  7. Bahagian KELIMA ini direbus mengikut kaedah yang sama seperti sebelum ini dan daunnya jangan dibuang selepas air rebusannya diminum.
  8. Daun tadi boleh dikeringkan dan dikisar untuk disapu di bahagian luka, sakit-sakit badan dan kulit yang bermasalah. Boleh juga dijadikan masker untuk wajah.
Apabila saya baca keratan akhbar berkenaan daun magik pakcik ini, pihak UPM telah sahkan daun ini tidak mempunyai kesan sampingan yang memudaratkan. Legalah kan. Jadi, kami sekeluarga pun dah mencuba. Rasanya TIDAK PAHIT, sama seperti minum Teh O tanpa gula. Satu pek itu boleh bertahan selama 5 hari dan kebiasaannya sudah menampakkan kesan kepada peminumnya.

Tapak semaian daun rerama pakcik Khamarul
Kalau ada yang nak mencuba dan berikhtiar mengubati penyakit yang dihidapi, silakan Whatsapp/SMS: DAUN MAGIK [NAMA] BELI [BILANGAN PEK] hantarkan ke 0193165970. Satu pek dijual dengan harga RM50 dan boleh diposkan.


5 perkara aku belajar sewaktu Aidilfitri

Aidilfitri sudah pun berlalu meninggalkan kita. Amalan ziarah menziarahi pun seolah-olah tamat sebab dah tiada kuih raya. Harap tidak begitulah. Kita teruskan berziarah dan terima orang ziarah ya. Syawal lepas, ada 5 perkara yang aku belajar dalam budaya ziarah.

1) "Biar duit sikit, asalkan hidup berkat," pesan Nek Uda.

Hari raya kedua seperti biasa kami ke Kuala Linggi, Melaka. Dapat bertemu orang-orang tua pasti memuaskan hati. Nek Uda asyik dok ulang ayat di atas. Sementara itu, anaknya ceritakan kisah benar orang di situ yang kaya segera dan akhirnya mati 'tak berlagu'.

"Memang dia orang kaya, sarapan pagi pun naik helikopter dari rumah ke jeti."
"Sorang lagi kaya sebab ahli ajaran sesatnya dok banyak sedekah."

Dua-dua mati meninggalkan harta yang entah tak tahu ke mana, anak juga tiada khabar berita dan harta tinggal terbiar. Pesan Nek Uda itu memang biasa masuk ke telinga waktu para ustaz berceramah. Tapi bila ada kisah real begini, ia lebih menusuk jiwa.

Uniknya Bau China

Gambar bangunan Macau bercirikan senibina Portugis
(IOS camera - panorama)
“Hah, sama baunya macam di Beijing,” komen Syed yang baru tiba di Guangzhou bersama rakan-rakannya. Tiga daripada lima orang ahli kumpulannya pernah mengunjungi Beijing, jadi mereka sedikit sebanyak sudah arif tentang adat budaya orang China. Jadi, benarlah telahan saya tentang uniknya bau China.

Antara budaya dan amalan harian mereka yang sedikit sebanyak menyumbang kepada keunikan baunya mungkin meloyakan kita. Kadangkala saya berasa seperti tidak mahu berkongsi mengenai hal ini, kerana ia boleh membantutkan hajat kita untuk ke China. Namun, saya fikirkan elok juga diceritakan supaya mereka yang ingin ke sana sudah boleh bersiap sedia.

Memang ramai pengunjung kali pertama akan merungut, kata mereka orang China pengotor, busuk dan sebagainya. Anehnya, tanggapan ini langsung tidak menggugat hasrat mereka untuk kembali mengunjungi China berulang kali.  

Meludah di merata tempat itu perkara normal. Tompokan kesan ludahan mereka ketara dilihat di laluan pejalan kaki, restoran, pasar raya, di dalam lif dan di mana sahaja ada lantai.

9 Jam Menuju Masjid

Dalam pesawat AK1018 kali ini, hanya aku sahaja orang Melayu. Destinasinya ialah Macau, dan kemudiannya aku akan melewati sempadan untuk memasuki China.

Sebaik sahaja melepasi Gongbei, kakiku memijak Zhuhai.

 "Bau China masih sama," getus hatiku. Sudah lima tahun aku tinggalkan bumi ini, tapi baunya masih sama. Aku boleh cam bau bumi ini.

Badan aku sudah keletihan menaiki pesawat selama empat jam setengah. Sebelum tiba di Guangzhou, aku telah menempuhi empat jam lagi perjalanan menaiki bas dan berjalan kaki. Bayangkanlah betapa jasad ini amat merindukan tilam empuk.

Bersama grup Jabatan Akauntan Terengganu - menara baru dicat semula
Masjid Huaisheng. Aku singgah di sini dahulu sebelum mencari hotel. Solat dan berehat sebentar. Masjid ini cukup bermakna buat diri ini. Lebih-lebih lagi buat Saad bin Abi Waqas. Pakcik Nabi ini telah membina masjid ini pada tahun 630 sebagai tanda memperingati baginda sewaktu Saad menetap di sini.

 "Abang kalau nak bergambar jangan lupa tangkap gambar menara putih itu." Pesan aku sambil menuding jari ke arah menara asli yang dibina pada zaman Saad Abi Waqas. Ramai pengunjung Melayu dibawa ke masjid ini, tapi sayang sekali sejarahnya tidak diceritakan agen pelancongan.

Yalah, mereka sendiri kebanyakannya orang bukan Islam. Tiada signifikan penting dalam hidup mereka tentang masjid ini. Apatah lagi tentang pakcik Nabi. Tentang Islam, masih belum 'dibukakan' hati untuk mengenalinya.

Aku pantang ditegur orang Melayu. Semua yang menegur aku sewaktu berada di masjid ini, tentu aku ceritakan sejarahnya. Terpinga-pinga mereka apabila mengetahui Islam tiba di tanah besar China ini lebih awal daripada Tanah Melayu.

Biar lebih ramai sedar, ziarah ke China bukan sekadar untuk membeli-belah. Bukan pula untuk berbuat maksiat. Datanglah dengan menikmati keunikan sejarah Islam di China.

Aku baru tahu sedikit. Makin dicari, makin banyak pula kisahnya. Ini baru kisah Guangzhou.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...