header-photo

Jarang Dengar Ibnu Sina Cakap Pasal Pendidikan



Ibnu Sina telah berikan garis panduan pendidikan anak-anak selain berkongsi kehebatan ilmu kedoktorannya. Hal ini jarang diketengahkan.

Apabila umur anak mencecah 6 tahun, dia patut dihantar ke maktab (sekolah rendah) sehingga umur 14 tahun. Pada permulaan pembelajaran, tiga perkara asas patut diajarkan iaitu:

1- Al-Quran 
2- Membaca dan menulis
3- Asas keimanan (ma'alim ad-din)

Tambah menarik, prinsip pedagogi telah diperkenalkannya. Guru hendaklah menulis di hadapan apa yang hendak diajarkan, dan minta murid menulisnya kembali. Latihan begini akan membuatkan anak mudah belajar apabila dibiasakan melihat apa dan bagaimana guru menulis dan menerangkannya.

Ibnu Sina juga berpendapat pendidikan anak-anak perlu disulami dengan ilmu syair. Ada empat sebab disuruh belajar ilmu kesusasteraan ini:

1- Kosa kata dan gaya bahasa yang tersusun mampu menguatkan daya fikir anak-anak untuk menyerap konsep dan pemikiran yang lebih kompleks kelak.

2- Menajamkan kemahiran bertutur dengan baik menggunakan istilah yang tepat dengan nada dan gaya bersesuaian.

3- Syair akan membiasakan anak untuk menghargai nilai-nilai murni kemanusiaan dan ketinggian ilmu yang patut disanjung dan dipelihara.

4- Membaca syair adalah satu pengalaman pembelajaran yang menyeronokkan buat pembaca dan pendengar.

Setelah anak mencapai umur 14 tahun, dia akan memasuki fasa kedua persekolahan. Untuk peringkat ini, tiada set khas bilakah dia patut 'graduate' kerana ia fleksibel.

Peringkat ini anak-anak patut diajar bidang khusus yang dia minati. Dia berhak memilih bidang penulisan, kemahiran manual, sastera, dakwah, perubatan, binaan, perniagaan, pertukangan atau apa jua subjek dan bidang yang dia minati untuk dijadikan kerjaya dalam hidupnya.

Peringkat ini juga disebut sebagai proses transisi menuju kerjaya yang diinginkan. Dalam proses ini perkembangan emosi dan pemilihan subjek adalah amat penting diambil peduli oleh ibubapa.

Komunikasi dan perdebatan anak-anak sesama rakan sebaya adalah sangat bermanfaat buat minda anak-anak dan membantunya mencari solusi terbaik kelak.

Jom gali lebih banyak lagi tinggalan ilmuwan silam!
Edit

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...