25 Julai 2011

Somaliland Berbeza Daripada Somalia

Somaliland seperti yang pernah aku kongsi dalam entri Jom Pergi Haji Naik Kapal terletak di sebelah utara Somalia. Jarang kita dengar nama Somaliland bukan?

Aku beritahu rakan-rakan Somaliland yang aku mengenali Somalia sebagai negara yang teruk. Haru biru dengan ketiadaan sistem pemerintahan yang berkesan. Ramai penjenayah yang bebas memiliki senjata api. Dan macam-macam lagi kritikan aku.


Beginilah yang biasa dipaparkan dalam media massa mengenai Somalia. Bukan di Malaysia saja, cuba tanyakan Pakcik Google, dia juga akan tunjukkan gambar-gambar begini.

Jadi, bila saja rakan-rakanku tadi ajak aku untuk perjuangkan Perbankan Islam di sana, aku rasa kurang berminat. Lantas dijawab bahawa aku silap menilai negara Somalia. Apatah lagi bila aku tak tahu kewujudan Somaliland.


Cuba teka yang mana satu bendera Somaliland dan yang mana pula bendera Somalia? Kalau tengok pada bendera, tak nampak langsung ciri persamaan antara dua negara ini. Di sebelah kiri ialah Somalia yang dijajah Itali. Di sebelah kanan pula ialah Somaliland yang dijajah British.

Inilah perbezaan yang Abdul Rahman terangkan kepada aku. Dipendekkan cerita, pada tahun 1991, Somaliland terpisah daripada tanah besar Somalia kerana mengisytiharkan kemerdekaan sendiri. 

Sebab itulah dalam data CIA World Factbook, tiada data negara bernama Somaliland. Ia hanya disebut dalam data negara Somalia.

Mohamed SIAD Barre
Menarik betul bila mereka berjaya mengharmonikan wilayah autonomi itu daripada haru biru yang berlaku awal 1991 (selepas kejatuhan rejim diktator Mohamed SIAD Barre) dalam tempoh yang singkat. 

Waktu ini, Somalia di sebelah selatan masih lagi bergolak. Terpaksalah PBB menghantar tentera pengaman dari 1993 hingga 1995. Ingatkan akan bertambah baik, rupa-rupanya selepas tentera balik, suasana kembali tegang.

Jadi ditubuhkan Kerajaan Persekutuan Peralihan (TNG) yang diberi mandat sehingga Ogos tahun ini untuk mewujudkan perlembagaan  baharu Somalia. Sehingga kini masih berlaku pemberontakan di Somalia kerana Al-Shabaab menentang kewujudan kerajaan ini. [Sumber]

Mogadishu di Somalia

Hendak atau tidak, terpaksalah aku fahami sejarah Somaliland dan Somalia. Barulah sekarang aku faham rupa-rupanya rakan-rakanku berasal dari negara jajahan yang sama seperti Malaysia. Negaranya sudah 10 tahun mengamalkan sistem demokrasi berperlembagaan.

Sebagai negara yang masih belum mendapat pengiktirafan dunia, pelaburan asing masih tidak memberangsangkan. Kerajaan lebih menumpukan kepada pelabur tempatan untuk meningkatkan tahap keselamatan, pendidikan dan kesihatan masyarakat berbanding sektor ekonomi. [Sumber]

Maka perkembangan Islamisasi sistem pemerintahan yang dibawa penjajah masih lagi baharu. Begitu juga dengan peningkatan taraf hidup. Malaysia boleh dikatakan seperti datuk yang sudah banyak makan garam. Pastilah cucu kena belajar banyak lagi atas kejayaan datuknya dalam mengharapkan perubahan.

Mahu tidak bekerja di Somaliland?

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular