28 November 2007

Bersenam untuk lebih sihat

Semalam aku naik lif. Macam biasa lif dipenuhi ramai penggunanya.
Lif berhenti di tingkat 7. Seorang wanita bertudung litup, sopan melangkah masuk.
Wanita itu menekan butang tingkat 8.
Apa???

Kelmarin aku naik lif. Kali ini aku nak turun. Aku tekan butang tingkat bawah.
Lif berhenti di tingkat 8. Seorang gadis masuk.
Gadis itu menekan butang tingkat 7.
Apa???

Dan seperti selalu, aku biasa mendengar rungutan perempuan tentang saiz tubuh badan mereka. Adik-adik aku pun sama.
Asyik-asyik bercakap soal diet. Tapi diet yang tidak menepati maksud klinikal.

Selera makan dikekang. Ada yang memuntahkan makanan yang ditelan.Dan sebagainya..

Maka, aku hairan orang sebegini merungut tapi dalam masa yang sama tidak berusaha secara sihat untuk mengekalkan kerampingan tubuh badan. Kalau setakat 1 ke 2 tingkat, bukankah lebih elok gunakan TANGGA. Setidak-tidaknya itulah kesempatan untuk BERSENAM.

Kalau naik mungkin malas sedikit sebab memerlukan tenaga yang lebih daripada menurun. Jadi, gunakanlah tangga untuk menurun ke 1 atau 2 tingkat. Selain itu, ia juga tidak menyusahkan orang lain yang ingin segera turun ke 10-15 tingkat ke bawah.

Aku tak dapat berfikiran positif pada perilaku sebegini. Ada tak sebab-sebab lain yang mungkin dapat merasionalkan fikiran aku? Ada tak?

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular