05 April 2007

Islamophobia menjadi-jadi


Aku terima satu emel yang melampirkan sekeping gambar yang membuatkan aku rasa kasihan kepada rakyat Amerika, terutamanya golongan muda. Adakah patut guru sebegitu jumud (narrow minded) layak mengajar anak-anak kecil yang masih jahil?

Dalam mereka memperjuangkan demokrasi yang melibatkan hak kebebasan individu, mereka sebenarnya telah tertipu dengan perjuangan demokrasi yang dinyatakan. Adakah dengan terhalangnya rakyat mereka mengetahui tentang Islam secara jelas dianggap demokrasi?

Aku sangat kagum dengan Iran yang cukup kental dan kukuh dengan pendiriannya untuk tidak mematuhi Resolusi PBB. Sebabnya demokrasi yang diperjuangkan Amerika itu sebenarnya tidak diamalkan. Apa sahaja yang menguntungkan mereka dianggap sesuatu yang mengikut amalan demokrasi. Apa ni?

Perasan tak betapa bongkaknya Britain apabila askar-askar mereka mencerobohi perairan Iran dengan menyatakan bahawa mereka tidak bersalah. Apa salahnya kalau menyatakan kemaafan. Itu sahaja yang Iran inginkan tetapi..?

Hari ini telah terbukti bahawa Islam bukan pengganas seperti yang diajar guru yang terkongkong dalam demokrasi. Iran telah melepaskan semua askar British walaupun tanpa ungkapan maaf daripada Si Bongkak itu. Bahkan mereka semua tidak dikasari dan dilayan dengan sungguh baik.

Berbeza dengan apa yang menimpa tentera Taliban yang ditahan di Guantanamo. Inikah demokrasi yang sebenarnya? Islam yang wujudkan konsep demokrasi sebenar tetapi mereka cuba mengasingkan konsep itu daripada Islam dengan meletakkan persamaan bahaw demokrasi = baik dan Islam = buruk.

Kasihan sungguh mereka. Semoga diberikan hidayah kepada mereka agar tidak terpesong lebih jauh. Aku sangat kasihan dengan kanak-kanak sebenarnya berbanding orang tua (guru) itu kerana mereka umpama kain putih, kita yang mencorakkan mereka. Malangnya mereka dicorak dalam acuan Islamophobia.

Islamophobia = a prejudice against or demonization of Muslims (source:wikipedia)

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular