header-photo

Biarlah Adil...

Memang sudah menjadi rutin harian bagi sahalfikri membaca buku yang cukup bermakna baginya. La Tahzan karangan Aidh al-Qarni benar-benar mengajar dirinya untuk tidak bersedih dalam banyak keadaan. Cukuplah baginya membaca satu babak untuk satu malam sebelum tidur. Semalam dia meneruskan rutinnya seperti biasa. Tajuk yang dibuka kali ini berbunyi, "Demikianlah telah kami jadikan kamu umat yang adil dan terpilih".

Kita harus adil dalam mengendalikan setiap perasaan dan keinginan. Bahkan kerelaan dan kemurkaan juga perlu kita sikapi dengan adil. Begitu juga kegembiraan dan kesedihan. Tindakan berlebihan pada sesuatu dan melampaui batas dalam menyingkapi peristiwa lalu bererti kita menzalimi diri sendiri.

Akibatnya, semua yang dihadapi seseorang itu sekadar khayalan dan ilusi semata-mata. Rasa curiga dan was-was pada orang lain. Kadangkala terasa khuatir akan tiba suatu saat kebahagiaan kita direntap orang. Demikianlah perasaan itu sering berada dalam kegelisahan dan kecemasan.

Sahalfikri teringat pada pesan ibunya, "Suhail, jangan mengata orang lebih-lebih. Nanti suatu masa akan kena pada kita pula." Pesan ibu itu hanya diambil sekadar kata-kata nasihat biasa. Tidak lebih daripada itu. Namun, segala-galanya terbukti apabila hari demi hari, pelbagai peristiwa berlaku.

Entahlah nak cerita macamana pun tak tahu. Mungkin rakan-rakannya juga pernah merasai perkara yang sama. Cukup banyak contoh orang-orang yang cukup keras dalam memberikan pandangan atas sesuatu isu termasuklah dirinya.

"Mana boleh berlembut dengan perempuan. Aku tak suka nak jaga hati perempuan. Leceh.."
"Aku takkan keluar dengan perempuan. Kau tengoklah budak tu, langsung tak ingat dosa pahala ke? Free je dapat dosa"


Macam-macamlah kata-kata yang pernah menerjah telinga sahalfikri. Sebagai orang biasa, mungkin kadangkala terlepas cakap. Akhirnya, tiada siapa sangka rupa-rupanya apa yang kita tegah dan sindir dengan keras terkena pula pada diri sendiri. Pada waktu itu, tiada apa yang dirasakan salah. Semua yang dilakukannya betul walaupun dahulunya berbeza. Mungkin itulah balasan yang ditimpakan pada kita jika kita melampaui batas dalam penilaian kasar terhadap orang lain.

Sahalfikri terfikir untuk berkongsi dengan rakan-rakannya akan sebuah hadis Rasulullah :

"Cintailah orang yang Anda cintai sesuai dengan kadarnya, sebab boleh jadi suatu hari nanti dia menjadi musuhmu. Dan, bencilah musuhmu sesuai dengan kadarnya, sebab boleh jadi suatu hari nanti dia menjadi orang yang Anda cintai."

Kecintaan dan kebencian juga harus diseimbangkan seperti yang dipesan Rasul. Sahalfikri terus sahaja selepas menghabiskan bacaannya pada babak tersebut, menghadap komputer untuk menaip butir penulisan yang ingin dikongsi dengan rakan-rakannya. Sebaik sahaja selesai menaip, matanya yang cukup berat untuk dibuka telah membawa dirinya ke alam ruh setelah batang tubuhnya yang longlai menyentuh tilam empuk di sebelah meja komputer .

Obiter Dicta : Terima kasih kepada Hisham sebab pernah memberi pesanan untuk jangan mempercayai seseorang 100% tetapi simpanlah 40% untuk persiapan menghadapi kemungkinan kepercayaan yang diberikan dikhianati. Dengan 40% inilah mampu menjana kembali semangat untuk menjadi 100% semula. Nampak macam 'poyo' tetapi inilah modal yang aku guna untuk sesi kaunseling dengan teman-teman.. sekali lagi terima kasih pada Hisham (kem salam pada isteri.. hehehehe)

Apa itu hak asasi manusia?

Hari ini selesai saja kelas Public International Law, aku terus berlegar di ruang legar depan Moot Court. Macam-macam booth yang dibuka. Yang menarik perhatian kebanyakan mahasiswa sini ialah booth yang dibuka oleh persatuan-persatuan yang bertemakan 'Perjuangan Hak Asasi Manusia'.

Sehari sebelum tu, ada la dibuka booth oleh firma-firma guaman tapi tak seramai ini yang datang. Mungkin juga semalam takde kelas di Moot Court agaknya. Hmm aku tak heran sangat lah sebab aku pun sama jugak. Maklumlah kita ni kalau ada isu yang panas sket barulah dok ambil tahu. Lagipun tak ramai pun yang berminat nak jadi lawyer walaupun belajar undang-undang. Patutlah..

Antara booth yang aku lawati ialah Amnesty International Malaysia, SUARAM, dan SUHAKAM.

Di Amnesty, aku turunkan signature juga bagi menyokong kempen Women Against Violence. Di situ pun, aku signed untuk penentangan atas situasi perempuan dirogol tentera Sudan. Disebabkan mengejar masa, aku pun tak sempat nak baca apapun yang ditampalkan di dinding.

Di SUARAM pula, aku dilayan oleh seorang volunteer yang merupakan student law. Macam-macam pamplet aku ambil untuk dibaca nanti. Sambil itu, aku bertanya tentang apa yang dia dapat dalam SUARAM. Memang menarik tetapi yang lebih aku suka pada perempuan tu ialah tentang pendirian dia. "Saya masuk bukannya ikut sangat diorang ni, saya tapis jugak dan pilih mana yang sependapat je". Pendirian yang tegas camni yang aku suka.. kita boleh campur semua tapi kitalah penyaring setiap maklumat.

Berbanding SUHAKAM, tak ramai pula yang datang. Bak kata perempuan tadi, SUHAKAM ini government punya..banyak duit..dan boleh bagi macam2. Erm, takkan sebab SUHAKAM ini kerajaan yang punya, tak payah nak singgah? Maknanya inilah bukti student law UIA pro-pembangkang.. hehehehehe, cetek sungguh pemikiran sesiapa yang buat kesimpulan sebegini. Betapa ruginya kan kita kalau pilih bulu untuk berkawan sedangkan ruang dakwah terbuka luas di mana2.

PERSOALAN : Aku heran sangat2 sebab semuanya dok cakap pasal hak asasi manusia. Kalaulah UIA pun membenarkan segala yang diperjuangkan mereka ini, maknanya UIA pun tak cukup faham. Hmm, sekali lagi bukti betapa ceteknya akal orang yang berfikir begini. Bukankah UIA tu Taman Ilmu dan Budi? Maknanya ilmu tu berlambak.. biarlah pertubuhan hak asasi ni pun masuk supaya mahasiswa terbuka mata dan tercabar pemikiran. Buku kat library pun bukannya semua betul untuk diikut. Hah, jangan mudah menuding jari.. maksud aku ada di kalangan penulis yang punya pemikiran yang bertentangan dengan Islam. Salah ke baca? Takkk.. cuma kita kena pandai tapis pemikiran kita.

Disebabkan aku tak puas hati dengan apa yang aku baca (pamplet) dan apa yang diberitahu kawan aku (pasal Amnesty menyokong hak gay dan lesbian), aku pun cuba cari maklumat berkaitan. Buat masa ini, aku ingat nak cari lagi bahan yang lebih baik supaya jelas. So, nantikan jelah..

Cuma sedikit lontaran pemikiran yang ingin aku kongsi ialah kita sudah jauh daripada memahami ajaran Islam sebenar. Kita banyak terpengaruh dan tertipu dek model Barat yang lebih popular. Cuba tanya diri kita siapa yang dok bising cakap pasal Hak Asasi Manusia? Bukan kita.. tapi mereka, orang Barat.

Siapa juga yang dok bising nak perjuang hak perempuan? Barat jugak.. Ini bukti bahawa anutan mereka belum cukup stabil hingga perlu memperjuangkan itu dan ini. Kan terbukti ketandusan dalam sesuatu hal.

Berbanding Islam, kita punya semuanya. Cuma masalah adalah umatnya. Jangan tuding jari pada Islam disebabkan kesilapan dan keburukan orang Islam. Silapnya juga apabila umat Islam membandingkan Islam dan Barat lalu merasakan ajaran Islam tak sempurna. Maka, mereka pun cuba nak nampakkan Islam juga punya kaitan dalam hal ini, mereka pun 'menyokong' Barat. Peliklah.. lalu timbullah macam2 pulak pemikiran Islam.. Islam Liberal ada.. Islam yang perempuan nak jadi Imam pun ada.. Islam Progresif.. (Islam Hadari tak termasuk dalam persoalan ini - ni perlu topik lain)

Aku cukup sedih dan tensen lagi risau apabila timbul golongan-golongan sebegini yang merosakkan Islam itu sendiri terutamanya kepada muslim di kalangan rakyat biasa yang kadangkala tidak upaya untuk menimba ilmu lebih mendalam mengenai sesuatu hal. Yang rugi siapa? Islam jugak.. yang untung siapa? Kristian la.. tengok aje Amnesty dan SUARAM itu, mereka bukan dikepalai oleh orang Islam.. jadi, pasti model perjuangan hak asasi itu bertentangan dengan agama.

HAKAM pulak khabarnya dimiliki orang Melayu.. tapi agak malang apabila ia tergolong dalam golongan Muslim Liberal. Betul ke? Hmm yang penting mana yang baik, kita sokong.. dan mana yang tidak, kita tentang..

Bagi mereka yang menganggotai mana2 pertubuhan pun, tapislah setiap yang tak 'selari' dengan ajaran Islam. Tak salah join apapun, seperti yang aku cakap awal2 tadi. So, ambillah peluang dalam organisasi tu untuk membawa pemikiran 'kita'.

Oh Mawi..

Keadaan masakini yang sarat dengan lambakan program realiti tv telah banyak menghantui bukan sahaja remaja bahkan kanak-kanak dan golongan dewasa. Rancangan-rancangan seperti Malaysian Idol, Akademi Fantasia dan Mentor mencatat statistik tertinggi penonton berbanding rancangan berbentuk ilmiah. Namun, ada juga rancangan realiti tv yang bermanfaat seperti Malaysian Top Host yang menggilap bakat pengacaraan seseorang dengan gaya kritik yang lebih sopan dan membina.

Pemimpin negara kita pun kini sudah mula menimbulkan rasa kebimbangan atas penyakit atau 'demam' yang menular ini. Mungkin kita semua perasan semalam TPM kita telah mengingatkan agar masayarakat tidak terpengaruh budaya barat yang ditonjolkan dalam kebanyakan program realiti tv acuan mereka. Kata-kata beliau nampaknya lebih menuding jari ke arah stesen televisyen negara yang mengaturkan rancangan untuk masayarakat Malaysia. Memetik kata-kata beliau :

“Format program realiti televisyen yang popular sekarang seperti Mencari Cinta, Mentor dan Akademi Fantasia kadang kala adegannya agak melencong daripada kebiasaan dan adat resam budaya Timur..”


Perkataan kadangkala yang diucapkan beliau bagi saya merupakan kata-kata berlapik yang berbentuk halus dalam menegur pihak bertanggungjawab. Mungkin keras kalau dikatakan sememangnya membawa acuan barat. Namun, masing-masing juga punya jawapan.

Satu contoh menarik yang pernah saya terbaca dalam akhbar ialah program realiti tv Mencari Cinta yang kononnya didakwa acuan tersendiri ala ketimuran. Antara elemen yang ditonjolkan ialah setiap kali perjumpaan lelaki dan perempuan terbabit, si perempuan mestilah ditemani oleh ahli keluarganya. Adegan berpegangan tangan juga dilarang bak kata penerbitnya. Sekilas pandang nampak baik apatah lagi tujuannya adalah untuk mencarikan jodoh untuk si bujang dan anak dara yang 'terlajak'.



Bayangkanlah kalau-kalau anda berada di tempat salah seorang daripada jejaka pilihan itu. Kemudian, saringan demi saringan akhirnya anda tidak dipilih si gadis sedangkan sebelum ini segala kisah 'pencarian' anda diikuti rakyat Malaysia. Anda telah 'mencabul' maruah diri kerana dimalukan depan orang ramai. Dan sudah tentu, rakyat Malaysia pula sudah belajar untuk 'petah' bicara daripada Roslan Aziz dan Paul Moss dalam mengkritik peserta. Kritikan yang entah sesuai atau tidak itu tiada kayu ukurnya. Akhirnya, masyarakat Malaysia yang berbudaya sopan dengan adat ketimuran akan dikenali sebagai orang yang pandai mengkritik dan memperlekehkan orang lain. Juga tidak lagi berasa malu dengan mendedahkan kisah hidup peribadi. Yang penting apa? Famous..popular..glamour.. itulah matlamat akhir yang dibangga-banggakan.

Agak memalukan bagi diri sendiri agaknya apabila pensyarah juga mula berlawak menggunakan perkataan 'WORLD' dan 'POHON KELAPA' yang sama sekali tidak aku ketahui. Nasib baik tiada yang perasan 'kejahilan' aku dalam realiti semasa sedangkan yang lain turut sama ketawa. Adakah salah kalau mereka menonton program realiti tv? Mungkin tidak sekiranya untuk mengetahui keadaan semasa yang berlaku. Tapi ya jika setiap saat membabitkan peserta AF itu 'wajib' diketahui sehinggakan waktu berita perdana pun tidak diendahkan.

Kesenian adalah satu keperluan fitrah manusia yang mampu membelai dan membentuk jiwa kita menjadi halus. Kehalusan jiwa ini penting supaya manusia itu tidak senantiasa dirundung sedih dan berasa tertekan. Kehidupan seorang manusia yang berjiwa halus akan tampak lebih tenang berbanding yang lain. Kemarahan dapat dikawal dan kebengisan terurai dek kelembutan hati.

Syed Qutb mengaitkan kesenian itu sebagai al-jamal atau maknanya kecantikan. Allah itu sukakan kepada semua yang cantik-cantik. Orang berjiwa seni biasanya akan menyukai setiap yang cantik dan kemas juga tersusun. Hati sanubari mereka ini memang terkendali ke arah yang sebegitu.

Sejarah menunjukkan bahawa muzik diasaskan oleh tokoh Islam bernama al-Kindi dengan penciptaan note muzik. Kemudian banyak tulisan karya al-Farabi pula menjadi penyebab beliau dikenali tokoh muzik dunia. Namun, sejarah membabitkan Islam seringkali dipadam dalam sistem pendidikan akibat penguasaan Barat dalam ilmu-ilmu Islam itu.

Dalam novel terbaru Faisal Tehrani bertajuk Advencer Si Peniup Ney turut dimuatkan persamaan antara abjad Arab dan nota muzik iaitu dal=do, ra=re, mim=mi, fa=fa, sod=sol, dan lam=la. Pemenang kategori Novel Remaja Hadiah Sastera 2004 ini turut mengaitkan sejarah perkembangan ilmu muzik yang bermula daripada orang Islam.

Itulah antara hikmah terselindung sebalik arahan Tuhan untuk membaca al-Quran dengan berlagu. Lagu-lagu atau tarannum itu merupakan terapi hati dan jiwa dalam membina jatidiri muslim yang lembut dan tulus. Zikir-zikir yang dilagukan oleh kebanyakan ulama' Nusantara yang sememangnya berjiwa lembut itu mudah masuk ke dalam hati si pewirid. Secara semulajadi, terapi muzik ini melahirkan masyarakat yang cintakan keamanan, keindahan, kecantikan, kekemasan dan kelapangan fikiran juga perasaan.

Namun, terdapat sesetengah pendapat yang mengharamkan muzik kepada orang Islam seperti fatwa yang dikeluarkan mufti Brunei. Kerajaan negeri Kedah sependapat dengan Yusuf al-Qaradhawi seperti dalam bukunya 'Halal dan Haram' yang berpendapat sebaliknya iaitu menghukum muzik sebagai harus dan dalil-dalil pengharaman yang dinyatakan ulama lain didakwa beliau bersumber daripada hadis-hadis lemah.

Menurut pandangan saya secara peribadi berdasarkan ilmu yang terbatas hasil pembacaan daripada beberapa pendapat ulama dan mengikut kesesuaian semasa, saya meletakkan pada diri saya sebagai harus sepertimana yang digariskan Yusuf al-Qaradhawi berdasarkan syarat-syarat tertentu terutamanya sekiranya muzik itu tidak bercampur dengan perkara maksiat, atau mengarah ke perbuatan maksiat, atau melalaikan muslim daripada mengerjakan ibadah khusus yang wajib.

Sikap tadarruj amat penting dalam kelangsungan dakwah yang kadangkala mengundang kontroversi dan salahfaham. Saya suka merujuk kepada kejayaan dakwah yang dibawa Wali Songo dengan wayang kulit sebagai 'alat' menuju tujuan sebenar iaitu penyebaran Islam. Berikut sedikit sedutan kejayaan dakwah mereka :

Kalijaga pun membuat wayang kulit dan cerita wayang Hindu yang sengaja ''diislamkan''. Sunan Giri lantas menentangnya, karena wayang beber pada masa itu menampilkan gambar manusia utuh yang tidak dengan sesuai ajaran Islam. Tidak kurang akal, Kalijaga mengkreasi wayang kulit, yang bentuknya jauh dari ujud manusia utuh. Inilah ijtihadnya di bidang fikih, dalam upaya melancarkan misi dakwahnya.

Bagaimana pula dengan nasyid hari ini? Adakah jika ia melalaikan kita dan wanita dijadikan ikon pujaan itu patut diterima umum sebagai nasyid yang diterima? Bukannya aku nak menolak dan membenci nasyid tetapi aku yakin ramai yang lebih 'tertawan' hati kepada nasyid zaman Arqam dahulu yang lebih mengajak kita 'dekat' dengan Allah tanpa menggunakan 'umpan' wanita.


Kalau kini, Mawaddah adalah antara kumpulan nasyid yang aku kagumi kerana kekuatan itu masih ada padanya sekalipun dinyanyikan oleh perempuan. Mungkin ia tak 'popular' di Malaysia tetapi ia 'diraikan' di dunia luar hinggakan terdapat pengalaman yang 'jarang' didengar daripada kumpulan nasyid kontemporari sekarang iaitu hanya dengan nasyid mampu membuatkan hati seorang kafir bergetar lalu memeluk Islam di belakang pentas.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...